MÜNCHEN - Het Amerikaanse Pratt & Whitney (P&W) gaat motoren ontwikkelen, bouwen en leveren voor de Irkut MS-21, het nieuwe Russische verkeersvliegtuig met 150 stoelen. Het Russische overheidsbedrijf United Aircraft Corporation (UAC) en P&W hebben een definitieve overeenkomst getekend voor de levering van de nieuw te ontwikkelen PurePower PW1400G.
Ook werd bekendgemaakt dat Bombardiers Noord-Ierse dochterbedrijf Short Brothers de motorgondels van de PW1400G zal leveren.
Het Russische overheidsbedrijf United Aircraft Corporation (UAC) bundelt bij de Irkut MS-21-200 - of MC-21 in het Russisch - de krachten van Yakovlev, Tupolev, Irkut, Sukhoi en Ilyushin. Het nieuwe toestel gaat plaats bieden aan 150 passagiers. Het vliegbereik komt rond de 5.000 kilometer te liggen.
De MC-21 wordt op de markt gezet als een Russisch alternatief voor de Boeing 737 en Airbus A320. In Rusland zijn de komende jaren voornamelijk toestellen als de Tupolev Tu-154 en Yakovlev Yak-42 aan vervanging toe. Het tweemotorige 'single aisle' toestel kan naar keuze worden uitgerust met Russische Aviadvigatel PD-14 motoren of de PurePower PW1400G.
Er staan 190 voorlopige orders voor de MS-21 in de boeken. De MS-21 moet in 2014 voor het eerst vliegen en in 2016 op de markt komen. De versie met PW1400G-motoren zal pas een jaar later vliegen en ook een jaar later in dienst worden gesteld.
Pratt & Whitney zal overigens ook PurePower-motoren voor onder meer de nieuwe A320neo leveren. Daarbij gaat het om de PW1100G. Dat is net als de PW1400G een motor uit de nieuwe PurePower PW1000G-serie van de Amerikaanse onderneming.
Van onze redactie
De MS-21 (of MC-21). Foto: UAC.