DRIEBERGEN - Prijsvechter Ryanair is van plan om de komende jaren verder uit te breiden op de Nederlandse markt. De maatschappij opende eind 2012 een 'base' op Maastricht Aachen Airport en stationeert vanaf april ook een toestel op Eindhoven Airport. Bij een succesvolle ontwikkeling ligt volgens topman Michael O'Leary verdere groei voor de hand, zo meldt hij in het voorjaarsnummer van het kwartaalblad Luchtvaartnieuws.
O’Leary zegt dat beide bases "erg snel" kunnen groeien, maar dat er op dat vlak meer mogelijkheden liggen in Maastricht."Het probleem met Eindhoven is dat er restricties zijn verbonden aan het aantal slots, plus beperkingen wat betreft openingstijden en geluid. Maastricht heeft de potentie om veel agressiever en sneller te groeien omdat er minder groeirestricties zijn."
Op beide regionale luchthavens heeft Ryanair een Boeing 737-800 gestationeerd. Maar op Eindhoven Airport is Ryanair aanzienlijk groter dan op de Limburgse luchthaven. Deze zomer vliegt de maatschappij vanaf Eindhoven op 32 bestemmingen, vanaf Maastricht zijn dat er 15. En in tegenstelling tot Maastricht zijn op Eindhoven ook concurrenten als Transavia en Wizz Air actief.
Lees het volledige interview met Michael O’Leary in de voorjaarseditie van het kwartaalblad Luchtvaartnieuws. Klik hier om het blad te bestellen, een abonnement te nemen of premium member te worden.
Van onze redactie