MONTREAL - Air Canada staat aan de vooravond van de lancering van een nieuw dochterbedrijf: rouge. Het wordt volgens de Canadese luchtvaartmaatschappij een 'leisure carrier', maar tegelijkertijd maakt rouge ook deel uit van de transatlantische joint venture van Star Alliance en vluchten zijn boekbaar via de wereldwijde distributiesystemen. "De oprichting van rouge is voor ons groundbreaking", zegt Claude Morin, Vice President, Global Sales Management van Air Canada.
"Air Canada is een legacy carrier, met het daarbij behorende relatief hoge kostenniveau. Voor rouge is nieuw personeel met nieuwe contracten aangenomen, waardoor de personeelskosten veel lager liggen dan bij het moederbedrijf", zegt Morin in een interview met Luchtvaartnieuws.
Morin noemt rouge liever een ‘leisure carrier’ dan een low cost carrier. “In feite wordt het een verlengstuk van onze eigen touroperator Air Canada Vacations, dat alleen al een jaaromzet heeft van zo’n 700 miljoen Canadese dollar (522 miljoen euro, red.)."
Air Canada rouge gaat deze zomer bescheiden van start. De vloot zal in eerste instantie bestaan uit twee Airbus A319’s voor de middellange afstand en twee Boeing 767-300ER’s voor de lange afstand. Morin: “Over enkele jaren zal de vloot zijn gegroeid tot vijftig toestellen: dertig A319’s en twintig Boeing 767’s.”
Alle bestaande seizoensgebonden routes van Air Canada zullen geleidelijk naar rouge gaan en het bedrijf heeft volledig nieuwe bestemmingen op het oog. Daarnaast behoort de hervatting van lijndiensten naar bestemmingen die voorheen al door Air Canada werden bediend tot de mogelijkheden.
Van onze redactie
Lees het volledige artikel over Air Canada in het juninummer van het kwartaalblad Luchtvaartnieuws, dat volgende week verschijnt. Klik hier om een los nummer te bestellen of word premium member van Luchtvaartnieuws.