AMSTERDAM - Het is dat er bilaterale beperkingen zijn, anders zou Qatar Airways twee passagiersvluchten per dag van en naar Schiphol gaan uitvoeren. Dat zei topman Akbar Al Baker dinsdag tijdens een persconferentie in Amsterdam. Qatar Airways heeft nu vervoersrechten voor zes wekelijkse retourvluchten ontvangen. Een samenwerking met KLM is wat Al Baker betreft een mogelijkheid.
"Qatar Airways en KLM zouden kunnen samenwerken, bijvoorbeeld op basis van een codeshare-overeenkomst. Als er een samenwerkingsvorm is die goed is voor ons allebei, ben ik daar voorstander van."
Al Baker was in de hoofdstad om de start van de lijndienst van zijn maatschappij kracht bij te zetten. Qatar Airways begint 16 juni een lijndienst tussen thuisbasis Doha en Schiphol. Volgens Al Baker was Qatar Airways in 2009 al dichtbij een komst naar Nederland, maar werd toen op het laatste moment afgezien van de route omdat concurrent Emirates net eerder was. "Als we hadden doorgezet, zou dat teveel capaciteit in de markt hebben gezet."
Dreamliner
Anno 2015 zegt Al Baker klaar te zijn om passagiers te verleiden met Qatar Airways te vliegen. Volgens de Qatar Airways-topman heeft zijn maatschappij een kostenvoordeel ten opzichte van de twee grote concurrenten uit de regio: Etihad uit Abu Dhabi en Emirates uit Dubai. "Wij vliegen met de 787 Dreamliner en hebben de laagste gemiddelde kosten per passagier." De boekingscijfers voor de vluchten van en naar Doha zijn veelbelovend, zei Al Baker. "Gemiddeld zitten wel al op zeventig tot tachtig procent bezetting. Er is dus vraag naar een kwaliteitsmaatschappij."
Aan een advies over welke van de drie grote maatschappijen uit het Midden-Oosten Nederlandse passagiers moeten kiezen, waagde Al Baker zich niet. "Die keuze moeten reizigers zelf maken. Maar bij ons ontvangen ze wel het beste product", voegde hij er snel aan toe.
Al Baker ging in Amsterdam uitvoerig in op de beschuldigingen uit Europa, en met name de VS, dat de drie grote Golfmaatschappijen staatssteun zouden ontvangen en daardoor oneerlijke concurrentie bieden. Al Baker pareerde die kritiek door te herhalen dat alle Amerikaanse vliegbedrijven nog bestaan dankzij overheidssteun. "Zij waren zo goed als failliet, wij zijn nooit bijna failliet geweest. We bestaan pas zeventien jaar, we zijn een overheidsbedrijf, dan is het logisch dat de overheid als eigenaar ook kapitaal in ons gestoken heeft. Bij Europese maatschappijen is dat niet anders geweest."
Volgens Al Baker is Qatar Airways inmiddels volledig zelfstandig en geniet het bedrijf op de luchthaven van Doha geen voordelen ten opzichte van de concurrentie. "Buitenlandse maatschappijen betalen op Hamad International Airport dezelfde premies en profiteren van dezelfde belastingvoordelen als wij."