SCHIPHOL - Een aantal grote partijen uit de luchtvaartsector, waaronder de KLM, Schiphol Group en de VNV, roepen op tot aanvullende maatregelen om het vliegverkeer te beschermen tegen drones. Dat doen ze in een 'position paper' die ze hebben verzonden aan staatssecretaris Sharon Dijksma (Infrastructuur en Milieu). Aanleiding is de reeks incidenten met drones rond luchthavens.
Het zijn volgens de sectorpartijen de recreatieve en de illegale commerciële dronegebruikers die een ernstige bedreiging kunnen vormen voor de veiligheid in het luchtruim. Het ontbreekt aan mogelijkheden tot handhaving. Ook zouden consumenten onvoldoende bewust zijn van de gevaren en technische mogelijkheden van de drones.
“De huidige ‘Regeling modelvliegen’ is niet gericht op de huidige dronemarkt en haar gebruikers en is daarom ontoereikend”, stellen de sectorpartijen. “Verplichte kennis van zaken,
registratie van de drone en een vergunning en brevet zouden daar, net als voor de commerciële sector, onderdeel van moeten uitmaken”, zo staat de lezen in de brandbrief.
De sectorpartijen dringen ook aan op technische beperkingen voor drones (geofencing), zodat veiligheidsrisico’s rondom kritisch luchtruim, terreinen en gebouwen ‘significant kleiner’ worden. Ook willen ze dat er onderzoek wordt gedaan naar schade die een hobbydrone kan veroorzaken bij een verkeersvliegtuig. Verder dringen ze aan op een publiekscampagne om de gevaren van dronegebruik onder de aandacht te brengen.
De sectorpartijen benadrukken wel de positieve kanten van professioneel drone-inzet in te zien, zolang deze commerciële partijen binnen het huidige wettelijke kader, toezicht en eisen opereren. “De risico’s op incidenten met de bemande luchtvaart kunnen daarbij op adequate wijze worden gemitigeerd.”
De Position Paper is ondertekend door de VNV, KLM, VNLG, ANWB-MAA, AOPA, BARIN, Schiphol, Martinair en Transavia.