AMSTELVEEN - Honderden KLM-medewerkers protesteren donderdag bij het hoofdkantoor van de luchtvaartmaatschappij tegen de CAO-voorstellen. De actie voor grondpersoneel wordt georganiseerd door verschillende vakbonden. Zij zijn het oneens met de verslechterde arbeidsvoorwaarden die KLM volgens hen biedt. “Wij leveren al jaren in, terwijl de top gewoon bonussen krijgt.”
De bonden eisen dat KLM de bezuinigingen intrekt. Om de actie kracht bij te zetten wordt donderdag een symbolisch gouden retourticket overhandigd aan Aart Slagt, de senior vice president Human Resources bij KLM.
“KLM heeft dankzij onze bijdrage winst gemaakt. Aan de top krijgen ze wel de bonussen, maar van ons wordt verwacht dat we moeten inleveren. Dat gaan we dus niet meer doen”, zegt teamleider Platform bij KLM en FNV-kaderlid Walter van der Vlies.
In de nieuwe CAO-voorstellen voor het grondpersoneel is onder andere opgenomen dat de lonen worden bevroren, toekomstige pensioenrisico’s bij de werknemers komen te liggen en het personeel minder vrije dagen krijgt. Daarnaast moeten duizenden lagere functies op het platform, in de bagagekelder, bij passenger services en de vrachtdivisie straks worden opgevuld door uitzendkrachten. De huidige CAO, die geldt voor 16.000 medewerkers, loopt op 30 juni af.
KLM loopt oneerlijke race
“KLM kiest voor een race-to-the-bottom”, stelt Jan van den Brink van FNV Luchtvaart. “Die race veroorzaakt Schiphol door low cost carriers en maatschappijen uit het Midden-Oosten te stimuleren om naar Schiphol te komen omdat dit goed is voor de concurrentie. Maar de Midden-Oosten carriers ontvangen enorme staatssteun en de low cost carriers treden de ILO-verdragen en mensenrechten met voeten. KLM kan deze race niet winnen en dat moet ze ook niet willen. Laat KLM blijven staan voor kwaliteit, zekerheid en veiligheid. We willen dat KLM een fatsoenlijke cao met ons afsluit en samen met ons de druk opvoert op Schiphol en de overheid om te komen tot een gelijk speelveld.”
Niet alleen het grondpersoneel van KLM ondervindt volgens de bonden de negatieve gevolgen van deze race-to-the-bottom. “Door toenemende concurrentie tussen beveiligingsbedrijven en het gedrag van opdrachtgever Schiphol is de werkdruk voor beveiligers de afgelopen jaren sterk toegenomen. Onderzoeken door TNO en FNV tonen klip en klaar aan dat dit ten koste gaat van de alertheid en dat maatregelen nu nodig zijn,” stelt de FNV.
Deze week voeren de beveiligers voor het eerst actie en houden zij op een nader te bepalen moment een korte werkonderbreking.