HAMBURG - Airbus leverde gisteren de eerste A321neo Long Range (LR) aan launch customer Arkia Airlines, maar de vliegtuigfabrikant is achter de schermen al bezig met een variant die nog verder kan vliegen: de A321neo Xtra Long Range (XLR). Er is nu meer informatie over dat toestel bekend.
Manager Klaus Roewe, die bij Airbus de A320-familie onder zijn hoede heeft, zegt tegen Flight Global dat de XLR een maximaal startgewicht van meer dan 100 ton krijgt en een vliegbereik van 8700 kilometer (in normale omstandigheden en bij 206 passagiers aan boord).
Dat betekent dat de XLR nog zo’n 1300 kilometer verder kan vliegen dan de huidige A321neo LR, die met zijn 7400 kilometer al geschikt is voor trans-Atlantische vluchten. Het maximaal startgewicht van de LR is 97 ton, dus dat gaat ook minimaal 3 tot 4 ton omhoog (voor extra brandstof).
Er zijn geen plannen om andere vleugels of motoren te gebruiken.
Van Canada naar Oost-Europa
De uitspraken van Roewe komen overeen met die van Air Transat-topman Jean-Francois Lemay, die in oktober aangaf in een briefing door Airbus te zijn geïnformeerd dat de XLR probleemloos vanuit Canada naar Centraal- en Oost-Europa moet kunnen vliegen. Voor de LR is dat net te ver.
Nog geen besluit
Roewe benadrukt dat er nog geen definitief besluit over de ontwikkeling van de Xtra Long Range-variant is genomen. Volgens analisten is de kans groot dat het toestel er komt, zodat Airbus daarmee een succesvolle introductie van de Boeing 797 kan dwarsbomen.