WASHINGTON - De Amerikaanse Federal Aviation Administration (FAA) staat op het punt om Boeing op te dragen om een deel van de elektrische bedrading van de Boeing 737 MAX te vervangen. Het zou hierbij gaan om de bedrading van alle 800 toestellen die tot nu toe zijn geproduceerd.
Uitvoering van deze werkzaamheden leidt tot een potentiële vertraging van de terugkeer naar de commerciële dienst. Dat schrijft de Wall Street Journal. Aanpassingen zullen daarnaast opnieuw leiden tot nieuwe certificering door de luchtvaartautoriteiten.
Ingenieurs van de Federal Aviation Administration hebben geconcludeerd dat de "potentieel gevaarlijke" lay-out van de bedrading in strijd is met de normen voor bedradingsveiligheid die zijn bedoeld om kortsluiting te voorkomen.
Geschiedenis
Volgens de vliegtuigbouwer voldoet het huidige bedradingsontwerp aan de FAA- en internationale veiligheidsnormen. Boeing heeft de FAA ook verteld dat, omdat de risico's zo klein zijn - en er een relatief beperkt aantal soortgelijke kortsluitingen zijn opgetreden tijdens de uitgebreide geschiedenis van de voorgangers van de MAX - geen herontwerp van de bedrading nodig is.
Boeing liet in januari weten te verwachten dat de 737 MAX niet voor medio 2020 terugkeert in operationele dienst.
Ungrounding
Boeing-topman Dave Calhoun meldde in een update te verwachten dat de 'ungrounding' van de 737 MAX op zijn vroegst medio dit jaar kan beginnen. De onderneming baseert zich daarbij naar eigen zeggen op de ervaringen tot nu toe in het certificeringsproces.
Na twee fatale crashes staat de wereldwijde 737 MAX-vloot sinds maart 2019 aan de grond. Boeing hoopte lang dat het type voor het eind van 2019 weer zou mogen vliegen, maar dat bleek niet haalbaar.
Door de ontwerpfout heeft Boeing grote reputatieschade opgelopen. Sinds de tweede crash in maart 2019 is Boeings beurswaarde fors gedaald.