AMSTELVEEN - KLM verwacht naast toeristen ook haar zakelijke klanten snel weer aan boord te begroeten. Dat zegt directeur Harm Kreulen van KLM Nederland in gesprek met Luchtvaartnieuws Magazine. Volgens Kreulen staan leden van frequent flyer-programma Flying Blue te popelen om weer op pad te gaan.
Om in contact te blijven met die trouwe klanten belegt Kreulen elke twee weken een digitale panelbijeenkomst met Flying Blue-leden. “Die waren gewend om bijna wekelijks in een vliegtuig te stappen om zaken te doen, maar de meesten doen dat al bijna een jaar niet meer”, zegt Kreulen.
“Ze geven aan dat ze hun zakelijke contacten in het buitenland graag weer willen zien en staan te popelen om weer op reis te gaan. Digitaal contact is prima, en het kan aanvullend best werken, maar ik ben er van overtuigd dat het geen volwaardig substituut voor persoonlijk contact is.”
Kreulen verwacht desondanks dat een stukje van de zakelijke reismarkt overgenomen gaat worden door digitaal contact. “Dat je in plaats van elke maand acht keer per jaar naar Parijs gaat, bijvoorbeeld. Tenzij de markt groeit zullen we dat merken.”
In de afgelopen tien jaar - de periode dat Kreulen leiding geeft aan KLM Nederland - is het aantal Nederlandse Flying Blue-leden gegroeid van 1,3 miljoen naar 2 miljoen. “Belangrijk, want twee derde van onze omzet komt van de Flying Blue-leden”, zegt hij. “Zij zijn een loyale klantenbasis, dat is onze bread and butter. Vanuit commercieel perspectief zijn ze waarschijnlijk de belangrijkste asset van het bedrijf.”
Lees het volledige artikel in de juni-uitgave van Luchtvaartnieuws Magazine, die op 12 juni verschijnt. Bestel hier vandaag nog een los exemplaar of word (premium) member.