SCHIPHOL - De laatste KDC-10 van de Koninklijke Luchtmacht nam donderdag tijdens een speciale rondvlucht afscheid van Nederland. Daarbij maakte het toestel ook een fly-by boven Schiphol. Onderhoudspersoneel van KLM op Schiphol-Oost ging naar buiten om dit toch wel unieke schouwspel - actieve DC-10's zijn er nauwelijks meer - gade te slaan.
De vlucht vertrok vanaf thuisbasis vliegbasis Eindhoven en voerde onder meer over Nieuw-Milligen, vliegbasis Leeuwarden, Texel Airport, maritiem vliegkamp De Kooy, Schiphol, Rotterdam The Hague Airport, vliegbasis Woensdrecht, de Luchtmachttoren in Breda, vliegbasis Gilze-Rijen en vliegbasis Volkel. Door laaghangende bewolking was het toestel ondanks de lage vlieghoogte niet overal zichtbaar.
Het toestel, de in 1976 gebouwde T-235 'Jan Scheffer' (tot 1995 als PH-MBP in dienst bij Martinair), wordt eind deze maand overgedragen aan de nieuwe eigenaar Omega Air. Dat Amerikaanse bedrijf verzorgt op commerciële basis diensten op het gebied van air-to-air refueling.
Met de uitfasering van de laatste KDC-10 komt er na bijna 49 jaar een eind aan de onafgebroken inzet van de iconische DC-10 in Nederland. KLM nam eind 1972 de eerste Nederlandse DC-10 in ontvangst. Het was na de Boeing 747 het tweede widebodyvliegtuig in KLM-dienst. In totaal vloog de maatschappij met twaalf stuks op haar intercontinentale routenetwerk. Het type bleef tot medio jaren negentig in KLM-dienst.
Martinair
Martinair ontving in 1973 haar eerste DC-10 en had er door de jaren heen vijf in dienst voor passagiers- en vrachtvluchten. Twee DC-10’s werden in 1995 overgedragen aan de Koninklijke Luchtmacht voor ombouw tot tanker/transportvliegtuig, waaronder de latere T-235.
De Luchtmacht kocht voor transporttaken later ook nog een ex-United Airlines DC-10, maar dat toestel werd vanwege bezuinigingen al snel afgestoten. De KDC-10 wordt bij de Koninklijke Luchtmacht vervangen door de Airbus A330MRTT, waarvan er in Europees NAVO-verband negen stuks zijn aangeschaft.
Joris van Boven fotografeerde het vertrek van de KDC-10 op een mistige vliegbasis Eindhoven (en later ook weer de aankomst), terwijl Arnoud Raeven de fly-by boven Schiphol-Oost vastlegde. Bart Schouten filmde de fly-by van het tanker/transportvliegtuig.