De voormalige Martinair-piloten die in dienst zijn bij KLM mogen doorgaan met hun staking bij KLM Cargo. De luchtvaartmaatschappij had de rechter gevraagd de donderdag begonnen werkonderbreking te verbieden, maar die ziet daar geen reden voor. Wel moet initiatiefnemer vakbond AVV de stakingen minstens acht uur voor het vertrek van de betreffende vlucht aankondigen en mogen deze tot Valentijnsdag geen vluchten met bloemen verstoren.
De ongeveer 150 betrokken piloten werden ontslagen toen Martinair opging in KLM, maar kwamen jaren later op last van de rechter weer in dienst. Nu eisen zij gelijke rechten en meer loon. De stakende piloten vormen maar een klein deel van de in totaal ongeveer 3.500 piloten van KLM en ze worden alleen ingezet op vrachtvluchten van KLM Cargo. Toch heeft AVV gezegd dat de staking kan leiden tot ernstige vertraging voor vrachtvluchten, en mogelijk zelfs tot uitvallende vluchten.
De rechtbank in Haarlem vindt de stakingen hoe dan ook gerechtvaardigd in de strijd om een nieuwe cao. De voormalige Martinair-vrachtpiloten probeerden afgelopen tijd al via de kantonrechter af te dwingen om volgens de cao van KLM te worden betaald. Maar die ging daar niet in mee, onder meer omdat Martinair vroeger ook een eigen cao had. KLM heeft AVV, net als de grotere pilotenvakbond VNV, wel uitgenodigd voor overleg over een nieuwe vrachtcao.