Airbus heeft in 2023 de waarde aan nieuwe orders, ten opzichte van de twaalf maanden daarvoor, weten te verdubbelen. Dat heeft de vliegtuigbouwer donderdag bekendgemaakt bij de presentatie van de jaarcijfers. Het bedrijf keert de aandeelhouders daarom extra dividend uit.
Het record aan orders binnen een kalenderjaar van Airbus was al bekend: 2094 tegenover 820 een jaar eerder. De Europese multinational heeft daar nu de passende financiële gegevens bij verstrekt.
De waarde bedraagt 186,5 miljard euro, meer dan een verdubbeling van een jaar eerder (82,5 miljard euro). Vooral de bestelling van het Indiase IndiGo voor 500 vliegtuigen van de A320neo-familie leverde een flinke bijdrage.
Windeieren
De grootste vliegtuigfabrikant ter wereld profiteerde vorig jaar in hoge mate van het herstel van de markt na de pandemie van 2020-22. Ook de situatie bij concurrent Boeing, waar aanhoudende productiefouten de winst en het orderboek drukken, legde Airbus geen windeieren.
Veel airlines gaven bij hun vlootvernieuwing de voorkeur aan het Europese product boven het Amerikaanse. De backlog van Airbus (het orderboek) telde 8598 commerciële vliegtuigen aan het eind van 2023, met een totale waarde van 554 miljard euro.
Extra dividend
De omzet van Airbus steeg vorig jaar met 11 procent naar 65,4 miljard euro. De operationele winst lag met 5,8 miljard euro 4 procent hoger. Over 2024 verwacht Airbus een verdere groei van de winst naar een bedrag tussen de 6,5 miljard en 7 miljard euro.
Het aandeel Airbus ging in 2023 eveneens omhoog. Analisten verwachten dat de opbrengst dit jaar zal toenemen met gemiddeld 5,5 euro per aandeel. Airbus keert het reguliere dividend van 1,8 euro per aandeel uit, maar doet daar een bonus van een euro per aandeel bovenop.
Reden is dat het bedrijf het zichzelf gestelde doel heeft gehaald om boven de tien miljard netto cash uit te komen: 10,7 miljard euro om precies te zijn.
73,8 procent van de aandelen van Airbus is vrij verhandelbaar aan de beurs (free-float). Een vast, niet genoteerd deel is in handen van de Franse, Duitse en Spaanse overheid, respectievelijk 10,9 procent, 10,8 procent en 4,1 procent. De overblijvende 0,4 procent aandelen zijn in bezit van het bedrijf zelf.