KLM start medio februari met het testen van het buy-on-board-menu dat de maatschappij op Europese routes wil gaan introduceren. Voorafgaand aan de grote uitrol, wordt er op drie lijndiensten ervaring opgedaan met het nieuwe product. Dat bevestigt een woordvoerder van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij tegenover Luchtvaartnieuws.
Het gaat om de routes naar Oslo, Porto en Lissabon. Economy Class-passagiers krijgen op een deel van de vluchten naar deze bestemmingen een menu waarvan ze tegen betaling maaltijden kunnen bestellen. Een drankje en een klein snackje zijn nog wel gratis. Met het gratis drankaanbod wordt tijdens de testperiode gevarieerd om de verschillen in klantwaardering te onderzoeken.
De introductie van een buy-on-board-menu moet extra geld opleveren voor KLM, dat kampt met een achterblijvende winstgevendheid door hoge kostenstijgingen en een personeelstekort. Maar het moet ook de klanttevredenheid verbeteren. Veel passagiers geven aan dat ze graag iets anders willen eten dan de gratis boterham met kaas die KLM nu nog uitdeelt.
Door nog wel iets gratis te drinken aan te bieden, wil de Nederlandse luchtvaartmaatschappij zich op Europese routes blijven onderscheiden van prijsvechters. Ook zustermaatschappij Air France gaat volgend jaar een buy-on-board-menu testen.
Aan de catering op de intercontinentale vluchten van KLM verandert niets: daar blijft een maaltijd in alle reisklassen bij de prijs inbegrepen.