TOKIO - De advocaat van twee Japanse luchtverkeersleiders die de schuld krijgen van een near-miss tussen twee vliegtuigen van Japan Airlines (JAL), geeft op zijn beurt de vliegers de schuld van het voorval. Dat meldt de krant Mainichi Daily News na de eerste hoorzitting in deze zaak.
De aanklagers meldden in hun aanklacht dat verkeersleider Hideki Hachitani verzuimde vlucht JL 907 te laten dalen. In plaats daarvan gaf hij deze order aan het andere vliegtuig, vlucht JL 958.
Bovendien zou Yasuko Momii, die op dat moment de leiding over Hachitani had, de fout over het hoofd hebben gezien. Dit leidde tot de near-miss (bijna-botsing) boven Shizuoka in januari 2001. Om een botsing te voorkomen week de piloot van vlucht 907 plotseling uit, waardoor 57 passagiers verwondingen opliepen.
Volgens de advocaat van de verkeersleiders negeerde de piloot van vlucht 907 een instructie van het Traffic Alert and Collision Avoidance System (TCAS). In plaats daarvan daalde hij, en liet hij na de passagiers een teken te geven dat ze hun veiligheidsriemen moesten dragen.
De vlieger van vlucht 958 liet volgens de advocaat op zijn beurt na de verkeersleiders in te lichten dat hij ging dalen na een waarschuwing van het TCAS-systeem. “De bewegingen van beide toestellen lagen buiten het gezichtsveld van de verkeersleiders”, zo sprak hij. Volgens hem is er geen causaal verband tussen de handelingen van de verkeersleiders en het incident.
Zie ook:
De aanklagers meldden in hun aanklacht dat verkeersleider Hideki Hachitani verzuimde vlucht JL 907 te laten dalen. In plaats daarvan gaf hij deze order aan het andere vliegtuig, vlucht JL 958.
Bovendien zou Yasuko Momii, die op dat moment de leiding over Hachitani had, de fout over het hoofd hebben gezien. Dit leidde tot de near-miss (bijna-botsing) boven Shizuoka in januari 2001. Om een botsing te voorkomen week de piloot van vlucht 907 plotseling uit, waardoor 57 passagiers verwondingen opliepen.
Volgens de advocaat van de verkeersleiders negeerde de piloot van vlucht 907 een instructie van het Traffic Alert and Collision Avoidance System (TCAS). In plaats daarvan daalde hij, en liet hij na de passagiers een teken te geven dat ze hun veiligheidsriemen moesten dragen.
De vlieger van vlucht 958 liet volgens de advocaat op zijn beurt na de verkeersleiders in te lichten dat hij ging dalen na een waarschuwing van het TCAS-systeem. “De bewegingen van beide toestellen lagen buiten het gezichtsveld van de verkeersleiders”, zo sprak hij. Volgens hem is er geen causaal verband tussen de handelingen van de verkeersleiders en het incident.
Zie ook: