SCHIPHOL - Tijdens het grote zeilevenement Sail 2005 in Amsterdam wordt het luchtverkeer boven de stad beperkt. Dat meldt Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Van 17 tot en met 22 augustus zijn er boven het Sail-gebied vier luchtruimdelen aangewezen waarin het luchtverkeer zich aan bijzondere regels moet houden.
LVNL verwacht dat veel luchtverkeer in de categorie ‘kleine luchtvaart’ op het Sail afkomt. Daarvoor is onder meer een vaste vlieghoogte vastgesteld van 1100 voet (400 meter) voor het kleine verkeer en 1500 voet (500 meter) voor reclamesleep-vluchten. Normaalgesproken geldt een minimum vlieghoogte van 1000 voet (300 meter).
Voor alle vluchten die zich in deze delen van het luchtruim bevinden moet twee uur van tevoren een vliegplan zijn ingediend bij LVNL. Er mag dus niet gevlogen worden zonder voorafgaande toestemming van de luchtverkeersleiding. Het verkeer moet tijdens Sail tevens de voorgeschreven routes aanhouden en aanwijzingen van de luchtverkeersleiding moeten worden gevolgd. De luchtvaartpolitie ziet toe op de naleving van de regels. Overigens zijn ballonvaarten in de betrokken gebieden niet toegestaan.
Een van de twee gebieden boven het Noordzeekanaal ligt in het verkeersgebied van Schiphol. Dit gebied wordt alleen voor luchtverkeer dat Sail wil bezoeken opengesteld wanneer dit niet voor het Schiphol-verkeer gebruikt moet worden. Het gebruik van dit verkeersgebied, dat ligt in het verlengde van de Polderbaan, wordt primair bepaald door de weersomstandigheden en het daarmee samenhangende baangebruik, aldus LVNL.
Tijdens Sail 2005 vinden er veel rondvluchten plaats, onder andere door een DC-3 van de Dutch Dakota Association en een Antonov An-2 die in opdracht van de Aviodrome vliegt.
LVNL verwacht dat veel luchtverkeer in de categorie ‘kleine luchtvaart’ op het Sail afkomt. Daarvoor is onder meer een vaste vlieghoogte vastgesteld van 1100 voet (400 meter) voor het kleine verkeer en 1500 voet (500 meter) voor reclamesleep-vluchten. Normaalgesproken geldt een minimum vlieghoogte van 1000 voet (300 meter).
Voor alle vluchten die zich in deze delen van het luchtruim bevinden moet twee uur van tevoren een vliegplan zijn ingediend bij LVNL. Er mag dus niet gevlogen worden zonder voorafgaande toestemming van de luchtverkeersleiding. Het verkeer moet tijdens Sail tevens de voorgeschreven routes aanhouden en aanwijzingen van de luchtverkeersleiding moeten worden gevolgd. De luchtvaartpolitie ziet toe op de naleving van de regels. Overigens zijn ballonvaarten in de betrokken gebieden niet toegestaan.
Een van de twee gebieden boven het Noordzeekanaal ligt in het verkeersgebied van Schiphol. Dit gebied wordt alleen voor luchtverkeer dat Sail wil bezoeken opengesteld wanneer dit niet voor het Schiphol-verkeer gebruikt moet worden. Het gebruik van dit verkeersgebied, dat ligt in het verlengde van de Polderbaan, wordt primair bepaald door de weersomstandigheden en het daarmee samenhangende baangebruik, aldus LVNL.
Tijdens Sail 2005 vinden er veel rondvluchten plaats, onder andere door een DC-3 van de Dutch Dakota Association en een Antonov An-2 die in opdracht van de Aviodrome vliegt.