PARIJS - Air France-KLM verwacht het huidige gebroken boekjaar af te sluiten met een operationeel verlies van circa 200 miljoen euro. Dat maakte het bedrijf donderdag (26 maart) bekend. Eerder ging Air France-KLM nog uit van een operationele winst in dit boekjaar, dat eind maart wordt afgesloten. Het stelde de winstverwachting wel al twee keer naar beneden bij. Het bedrijf maakt de jaarcijfers in mei bekend.
Air France-KLM heeft de marktomstandigheden in het jaar tot dusver alleen maar verder zien verslechteren. De vraag naar vervoer van zowel reizigers als vracht is sterk gedaald en in beide segmenten staan bovendien de prijzen onder druk.
Of er dit jaar ook onder de streep rode cijfers komen te staan, hangt af van de waarde van brandstofopties. Het bedrijf moest daar in de laatste twee kwartaal honderden miljoenen op afboeken als gevolg van de scherp gedaalde olieprijs.
Gezien die ontwikkelingen heeft Air France-KLM besloten minder brandstof in te slaan op de termijnmarkt. Waar het vorig jaar nog 90 procent op die manier insloeg om prijsschommelingen voor te zijn, is dat nu nog maar 43 procent.
Over het komende jaar is het bedrijf voorzichtig. Er is volgens topman Pierre-Henri Gourgeon maar weinig zicht op hoe de economie, de olieprijs en valutakoersen zich zullen ontwikkelen. Hij sprak van "niet eerder voorgekomen moeilijkheden."
Air France-KLM heeft de capaciteit voor het komende jaar teruggeschroefd. Er zijn 3,4 procent minder passagiersstoelen beschikbaar en 13 procent minder ruimte voor vracht. De omzet komt daardoor circa 6 procent lager te liggen dan dit jaar.
De luchtvaartmaatschappij blijft kosten besparen, onder meer door investeringen uit te stellen en vertrekkende werknemers niet te vervangen. Volgens een woordvoerster is er op dit moment geen sprake van dat er mensen ontslagen moeten worden.
(c) Reismedia / ANP
Air France-KLM heeft de marktomstandigheden in het jaar tot dusver alleen maar verder zien verslechteren. De vraag naar vervoer van zowel reizigers als vracht is sterk gedaald en in beide segmenten staan bovendien de prijzen onder druk.
Of er dit jaar ook onder de streep rode cijfers komen te staan, hangt af van de waarde van brandstofopties. Het bedrijf moest daar in de laatste twee kwartaal honderden miljoenen op afboeken als gevolg van de scherp gedaalde olieprijs.
Gezien die ontwikkelingen heeft Air France-KLM besloten minder brandstof in te slaan op de termijnmarkt. Waar het vorig jaar nog 90 procent op die manier insloeg om prijsschommelingen voor te zijn, is dat nu nog maar 43 procent.
Over het komende jaar is het bedrijf voorzichtig. Er is volgens topman Pierre-Henri Gourgeon maar weinig zicht op hoe de economie, de olieprijs en valutakoersen zich zullen ontwikkelen. Hij sprak van "niet eerder voorgekomen moeilijkheden."
Air France-KLM heeft de capaciteit voor het komende jaar teruggeschroefd. Er zijn 3,4 procent minder passagiersstoelen beschikbaar en 13 procent minder ruimte voor vracht. De omzet komt daardoor circa 6 procent lager te liggen dan dit jaar.
De luchtvaartmaatschappij blijft kosten besparen, onder meer door investeringen uit te stellen en vertrekkende werknemers niet te vervangen. Volgens een woordvoerster is er op dit moment geen sprake van dat er mensen ontslagen moeten worden.
(c) Reismedia / ANP