BENT - De Amerikaanse vliegtuigfabrikant Columbia Aircraft Manufacturing (CAM) heeft eind vorige week 75 van de bijna 300 tijdelijk ontslagen medewerkers weer in dienst genomen. In de loop van deze week werden nog eens 106 personeelsleden door de vliegtuigfabrikant teruggeroepen. CAM kon tijdelijk geen gecertificeerde vliegtuigen afleveren vanwege problemen met de geavanceerde Garmin G1000 cockpit.
Volgens CAM was sprake van ernstige problemen in het GRS 77 AHRS (Attitude, Heading & Reference System). Het probleem deed zich voor bij G1000 cockpits die na 1 mei van dit jaar werden geleverd. De oorzaak van deze problemen is door cockpitproducent Garmin achterhaald en hersteld waarna de G1000 weer kon worden geleverd.
CAM was net de financiële problemen te boven die in 2006 leidden tot de vertraagde levering van 66 vliegtuigen door opgelopen hagelschade in het tweede kwartaal van dat jaar. In de eerste helft van 2007 werden al 101 vliegtuigen gebouwd d(29 van het type CAM 350 en 72 van het type 400). Maandag (27 augustus) werd het honderdste dit jaar gebouwde vliegtuig voor aflevering gecertificeerd waardoor aan de problemen een eind lijkt te zijn gekomen.
Van onze verslaggever
Volgens CAM was sprake van ernstige problemen in het GRS 77 AHRS (Attitude, Heading & Reference System). Het probleem deed zich voor bij G1000 cockpits die na 1 mei van dit jaar werden geleverd. De oorzaak van deze problemen is door cockpitproducent Garmin achterhaald en hersteld waarna de G1000 weer kon worden geleverd.
CAM was net de financiële problemen te boven die in 2006 leidden tot de vertraagde levering van 66 vliegtuigen door opgelopen hagelschade in het tweede kwartaal van dat jaar. In de eerste helft van 2007 werden al 101 vliegtuigen gebouwd d(29 van het type CAM 350 en 72 van het type 400). Maandag (27 augustus) werd het honderdste dit jaar gebouwde vliegtuig voor aflevering gecertificeerd waardoor aan de problemen een eind lijkt te zijn gekomen.
Van onze verslaggever