KORTRIJK - De Belgische visualisatiespecialist Barco heeft tijdens de van 18 tot 23 augustus gehouden MAKS Airshow het nieuw cockpitconcept gepresenteerd dat ingebouwd wordt in de tweemotorige Ilyushin Il-114-100 turboprop. Eerste gebruiker ervan wordt Uzbekistan Airlines, dat negen 114’s bestelde. Het eerste toestel wordt eind 2007 in gebruik wordt genomen. Barco tekende in 2005 een contract voor de levering van tenminste tien cockpitsystemen voor de Il-114-100.
De door Barco ingerichte cockpit bestaat uit een vijftal, in zonlicht leesbare schermen de elk 6 bij 8 inch meten en fungeren als Primary Flight Display, Navigation Display, Warning Display en als System Multi-Function Displays. In de cockpit bevindt zich tevens een tweetal lichtgewicht Control Display and Management Systems (CDMS). Barco werkt bij de ontwikkeling van de software voor deze cockpit samen met het Russische National Institute of Aircraft Equipment (NIIAO).
CDMS
Een ander product van Barco lijkt eveneens door te breken op de Russische markt. De door Barco ontwikkelde lichtgewicht Control Display and Management Unit (CDMS) - een control display unit met een matrixscherm van van 7,6 x 10,2 cm. laat zich dankzij de gebruikte Modular Open System Architecture (MOSArt) moeiteloos aanpassen aan verschillende vliegtuigtypen. Barco deelde tijdens de MAKS airshow mee dat de in samenwerking met NIIAO ontwikkelde CDMS op level C gecertificeerd is, waardoor het ook in onder meer de Tupolev Tu-204/214 en Ilyushin Il-96 kan worden toegepast.
Barco sloot tijdens MAKS tevens een overeenkomst met elektronicaproducent Elara om in samenwerking met NIIAO systeemcomponenten voor het Belgische bedrijf te gaan produceren.
Export
De Il-114-100 wordt door de Tashkent Aircraft Production Corporation (TAPC) in Uzbekistan gebouwd. Na een eerste vlucht in april 1990 werd het toestel in 1997 gecertificeerd. De uit dit toestel afgeleide Il-114-100 vloog begin januari 1999 voor het eerst waarna het in december van dit jaar gecertificeerd werd.
Vergeleken met de eerste versie heeft de 100-variant Westerse motoren en een digitale cockpit. De met twee 2.640 pk sterke Pratt & Whitney PW-127H motoren uitgerust turboprop kan 52 tot 64 passagiers over maximaal 1.400 kilometer vervoeren bij een kruissnelheid van 500 kilometer per uur. De Il-114-100 is ontworpen voor een levensduur van dertig jaar en dertigduizend starts en landingen. In vrachtuitvoering kan er 6,5 ton lading mee aan boord.
Inmiddels lijkt het toestel een exportsucces te worden nu ook Venezuela er 98 in verschillende uitvoeringen besteld heeft tijdens de MAKS Airshow 2007. In de CIS vliegt inmiddels Vyborg Airlines met de Il-114-100. Uzbekistan Airlines wordt de tweede gebruiker.
Van onze verslaggever
De door Barco ingerichte cockpit bestaat uit een vijftal, in zonlicht leesbare schermen de elk 6 bij 8 inch meten en fungeren als Primary Flight Display, Navigation Display, Warning Display en als System Multi-Function Displays. In de cockpit bevindt zich tevens een tweetal lichtgewicht Control Display and Management Systems (CDMS). Barco werkt bij de ontwikkeling van de software voor deze cockpit samen met het Russische National Institute of Aircraft Equipment (NIIAO).
CDMS
Een ander product van Barco lijkt eveneens door te breken op de Russische markt. De door Barco ontwikkelde lichtgewicht Control Display and Management Unit (CDMS) - een control display unit met een matrixscherm van van 7,6 x 10,2 cm. laat zich dankzij de gebruikte Modular Open System Architecture (MOSArt) moeiteloos aanpassen aan verschillende vliegtuigtypen. Barco deelde tijdens de MAKS airshow mee dat de in samenwerking met NIIAO ontwikkelde CDMS op level C gecertificeerd is, waardoor het ook in onder meer de Tupolev Tu-204/214 en Ilyushin Il-96 kan worden toegepast.
Barco sloot tijdens MAKS tevens een overeenkomst met elektronicaproducent Elara om in samenwerking met NIIAO systeemcomponenten voor het Belgische bedrijf te gaan produceren.
Export
De Il-114-100 wordt door de Tashkent Aircraft Production Corporation (TAPC) in Uzbekistan gebouwd. Na een eerste vlucht in april 1990 werd het toestel in 1997 gecertificeerd. De uit dit toestel afgeleide Il-114-100 vloog begin januari 1999 voor het eerst waarna het in december van dit jaar gecertificeerd werd.
Vergeleken met de eerste versie heeft de 100-variant Westerse motoren en een digitale cockpit. De met twee 2.640 pk sterke Pratt & Whitney PW-127H motoren uitgerust turboprop kan 52 tot 64 passagiers over maximaal 1.400 kilometer vervoeren bij een kruissnelheid van 500 kilometer per uur. De Il-114-100 is ontworpen voor een levensduur van dertig jaar en dertigduizend starts en landingen. In vrachtuitvoering kan er 6,5 ton lading mee aan boord.
Inmiddels lijkt het toestel een exportsucces te worden nu ook Venezuela er 98 in verschillende uitvoeringen besteld heeft tijdens de MAKS Airshow 2007. In de CIS vliegt inmiddels Vyborg Airlines met de Il-114-100. Uzbekistan Airlines wordt de tweede gebruiker.
Van onze verslaggever