SCHIPHOL - Luchtvaartmaatschappijen uit China laten Schiphol links liggen bij de spectaculaire uitbreidingen van hun netwerk. Het binnenhalen van nieuwe lucratieve luchtlijnen tussen Schiphol en economische grootmacht China is verwaarloosd. Dat schrijft Arnold Burlage donderdag (13 september) in de Telegraaf.
Probleem is dat Schiphol te duur wordt en als knooppunt vooral gericht is op doorverbindingen. Daardoor is Schiphol minder interessant dan andere Europese luchthavens die kunnen pronken met een veel groter achterland, zo wordt door topambtenaren in de Telegraaf onderkend.
“We zijn onlangs ook geconfronteerd met twee maatschappijen uit de VS die bedenkingen hebben bij de prijzen van Schiphol. De nieuwe vliegtaks, die het kabinet wil opleggen, doet daar geen goed aan. Het maakt vechten heel moeilijk”, aldus een topambtenaar op het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Luchtvaartmaatschappijen uit China breiden fors uit. Zo wil Air China binnen nu en twee jaar naar Europese bestemmingen als Düsseldorf, Berlijn, Wenen, Manchester, Istanboel, Warschau, Rome en Milaan gaan vliegen. Shanghai Airlines heeft nieuwe lijndiensten naar Wenen, Hamburg en Zürich op het programma staan, terwijl Hainan Airlines op Berlijn gaat vliegen.
Schiphol Group noemt het “enorm jammer” dat er voorlopig geen nieuwe routes naar China bij komen. “Vliegrechten worden geregeld in bilaterale contacten en die zijn internationaal tussen staten geregeld, niet tussen luchtvaartmaatschappijen en luchthavens”, aldus de woordvoerster.
Momenteel zijn de luchtverbindingen tussen Nederland en China (exclusief Hongkong) in handen van KLM en China Southern Airlines. Deze maatschappijen onderhouden lijndiensten naar Beijing, Shanghai, Guangzhou en Chengdu.
Probleem is dat Schiphol te duur wordt en als knooppunt vooral gericht is op doorverbindingen. Daardoor is Schiphol minder interessant dan andere Europese luchthavens die kunnen pronken met een veel groter achterland, zo wordt door topambtenaren in de Telegraaf onderkend.
“We zijn onlangs ook geconfronteerd met twee maatschappijen uit de VS die bedenkingen hebben bij de prijzen van Schiphol. De nieuwe vliegtaks, die het kabinet wil opleggen, doet daar geen goed aan. Het maakt vechten heel moeilijk”, aldus een topambtenaar op het ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Luchtvaartmaatschappijen uit China breiden fors uit. Zo wil Air China binnen nu en twee jaar naar Europese bestemmingen als Düsseldorf, Berlijn, Wenen, Manchester, Istanboel, Warschau, Rome en Milaan gaan vliegen. Shanghai Airlines heeft nieuwe lijndiensten naar Wenen, Hamburg en Zürich op het programma staan, terwijl Hainan Airlines op Berlijn gaat vliegen.
Schiphol Group noemt het “enorm jammer” dat er voorlopig geen nieuwe routes naar China bij komen. “Vliegrechten worden geregeld in bilaterale contacten en die zijn internationaal tussen staten geregeld, niet tussen luchtvaartmaatschappijen en luchthavens”, aldus de woordvoerster.
Momenteel zijn de luchtverbindingen tussen Nederland en China (exclusief Hongkong) in handen van KLM en China Southern Airlines. Deze maatschappijen onderhouden lijndiensten naar Beijing, Shanghai, Guangzhou en Chengdu.