WASHINGTON - Cessna gaat het Large Cabin Concept (LCC) in productie nemen als 850 Citation Columbus. Dit heeft de Amerikaanse vliegtuigfabrikant woensdag (6 februari) meegedeeld. Gemikt wordt op een intercontinentaal bereik van 7.400 kilometer bij een kruissnelheid van 904 kilometer per uur. De 850 komt in 2014 in productie en moet in 2011 voor het eerst vliegen.
De Citation Columbus 850 krijgt nieuw te ontwikkelen Pratt & Whitney W810 motoren en een Rockwell Collins Pro Line Fusion cockpit. Spirit AeroSystems gaat de aluminium romp bouwen.
Met een nuttige lading van 886 kilo volstaat een baan van ruim 1.650 meter. Het toestel krijgt een spanwijdte van 24.4 meter, wordt 23.5 meter lang en 11.1 meter hoog.
De tweemotorige 850 gaat plaats bieden aan maximaal tien passagiers in een cabine die 1.85 meter hoog is en 2.08 meter breed. De cabine is daardoor langer dan bijvoorbeeld de Dassault Falcon 2000 of Challenger 604 van Bombardier.
De Columbus kan London-Dubai, Sydney-Singapore of Sao Paulo-Miami zonder tussenstop overbruggen. Om het toestel vliegend te krijgen, moet Cessna 720 miljoen dollar investeren. De verkoopprijs komt rond de 27 miljoen dollar te liggen.
Bekijk de foto's
Van onze verslaggever
De Citation Columbus 850 krijgt nieuw te ontwikkelen Pratt & Whitney W810 motoren en een Rockwell Collins Pro Line Fusion cockpit. Spirit AeroSystems gaat de aluminium romp bouwen.
Met een nuttige lading van 886 kilo volstaat een baan van ruim 1.650 meter. Het toestel krijgt een spanwijdte van 24.4 meter, wordt 23.5 meter lang en 11.1 meter hoog.
De tweemotorige 850 gaat plaats bieden aan maximaal tien passagiers in een cabine die 1.85 meter hoog is en 2.08 meter breed. De cabine is daardoor langer dan bijvoorbeeld de Dassault Falcon 2000 of Challenger 604 van Bombardier.
De Columbus kan London-Dubai, Sydney-Singapore of Sao Paulo-Miami zonder tussenstop overbruggen. Om het toestel vliegend te krijgen, moet Cessna 720 miljoen dollar investeren. De verkoopprijs komt rond de 27 miljoen dollar te liggen.
Bekijk de foto's
Van onze verslaggever