CALGARY - Passagiers van KLM kunnen al vanaf komende zomer stoelen boeken in de nieuwe economy plus die de maatschappij eind dit jaar introduceert op intercontinentale routes. Dat bevestigt executive vice president commercial passenger business Erik Varwijk aan Luchtvaartnieuws.nl / Zakenreisnieuws.nl.
In tegenstelling tot moederbedrijf Air France introduceert KLM voor dit nieuwe product geen volledig nieuwe stoelen, maar worden de bestaande economy class stoelen aangepast.
“Het gaat niet om een aparte klasse”, benadrukt Varwijk. Met het nieuwe product mikt KLM op reizigers die voorheen business class vlogen, maar met het oog op de verslechterde economische situatie minder diep in de buidel willen tasten. Daarnaast verwacht KLM dat een bepaalde groep economy class-passagiers bereid is meer te betalen voor extra comfort. De catering zal in KLM’s premium economy niet verschillen van die in de ‘normale’ economy.
Air France maakte onlangs bekend vanaf medio dit jaar een nieuwe reisklasse - Premium Voyageur - met volledig nieuw ontworpen stoelen te introduceren. Dat betekent dat de Franse luchtvaartmaatschappij op long-haul vluchten voortaan vier reisklassen aanbiedt: First (La Premiere), business (Affaires), economy plus (Premium Voyageur) en economy (Voyageur).
“We hadden twee opties”, zegt Varwijk. “De eerste was om net als Air France en volledig nieuwe klasse te ontwikkelen. Dat vergt de nodige tijd, investeringen en technische aanpassingen. Omdat we snel de verbeterde economy class willen introduceren, kozen we voor de optie om de bestaande economy class aan te passen. We gaan binnen Air France-KLM kijken welke van de twee het beste gaat werken.”
De aanpassing bestaat uit het verder uit elkaar zetten van de stoelrijen, waardoor meer beenruimte wordt gecreëerd. De stoelen zelf worden zodanig aangepast dat de rugleuning verder naar achteren kan worden versteld. De introductie van deze economy plus gaat ten koste van bestaande economy class stoelen; het aantal business class-stoelen blijft in de volledige langeafstandsvloot gelijk.
Ombouwen
De technische dienst van KLM krijgt in het najaar een flinke klus te klaren om ruim zestig toestellen - Boeing 747’s, 777’s, MD-11’s en Airbus A330’s - volgens de nieuwe configuratie in te richten. “De ombouwoperatie vindt plaats tussen september en december. Omdat de capaciteit is teruggeschroefd is er meer tijd om de extra werkzaamheden te kunnen uitvoeren”, aldus Varwijk. KLM voorziet tegelijkertijd de economy class in de 747-vloot van personal entertainment systems.
Een naam voor het nieuwe product is er nog niet. “Daar denken we nog over na. Ook de hoogte van de ticketprijs wordt nog spannend. Zo moet nog worden bepaald of een vaste toeslag zal gelden, of dat de prijs afhankelijk wordt van de te vliegen afstand.” Volgens Varwijk komt de prijs in ieder geval hoger te liggen dan van de Comfort Class bij Martinair. Bij de KLM-dochter betalen passagiers voor deze extra service een vaste toeslag van 65 euro, maar bij KLM zal het volgens Varwijk waarschijnlijk gaan om een bedrag tussen de 75 en 100 euro.
Van onze verslaggever
In tegenstelling tot moederbedrijf Air France introduceert KLM voor dit nieuwe product geen volledig nieuwe stoelen, maar worden de bestaande economy class stoelen aangepast.
“Het gaat niet om een aparte klasse”, benadrukt Varwijk. Met het nieuwe product mikt KLM op reizigers die voorheen business class vlogen, maar met het oog op de verslechterde economische situatie minder diep in de buidel willen tasten. Daarnaast verwacht KLM dat een bepaalde groep economy class-passagiers bereid is meer te betalen voor extra comfort. De catering zal in KLM’s premium economy niet verschillen van die in de ‘normale’ economy.
Air France maakte onlangs bekend vanaf medio dit jaar een nieuwe reisklasse - Premium Voyageur - met volledig nieuw ontworpen stoelen te introduceren. Dat betekent dat de Franse luchtvaartmaatschappij op long-haul vluchten voortaan vier reisklassen aanbiedt: First (La Premiere), business (Affaires), economy plus (Premium Voyageur) en economy (Voyageur).
“We hadden twee opties”, zegt Varwijk. “De eerste was om net als Air France en volledig nieuwe klasse te ontwikkelen. Dat vergt de nodige tijd, investeringen en technische aanpassingen. Omdat we snel de verbeterde economy class willen introduceren, kozen we voor de optie om de bestaande economy class aan te passen. We gaan binnen Air France-KLM kijken welke van de twee het beste gaat werken.”
De aanpassing bestaat uit het verder uit elkaar zetten van de stoelrijen, waardoor meer beenruimte wordt gecreëerd. De stoelen zelf worden zodanig aangepast dat de rugleuning verder naar achteren kan worden versteld. De introductie van deze economy plus gaat ten koste van bestaande economy class stoelen; het aantal business class-stoelen blijft in de volledige langeafstandsvloot gelijk.
Ombouwen
De technische dienst van KLM krijgt in het najaar een flinke klus te klaren om ruim zestig toestellen - Boeing 747’s, 777’s, MD-11’s en Airbus A330’s - volgens de nieuwe configuratie in te richten. “De ombouwoperatie vindt plaats tussen september en december. Omdat de capaciteit is teruggeschroefd is er meer tijd om de extra werkzaamheden te kunnen uitvoeren”, aldus Varwijk. KLM voorziet tegelijkertijd de economy class in de 747-vloot van personal entertainment systems.
Een naam voor het nieuwe product is er nog niet. “Daar denken we nog over na. Ook de hoogte van de ticketprijs wordt nog spannend. Zo moet nog worden bepaald of een vaste toeslag zal gelden, of dat de prijs afhankelijk wordt van de te vliegen afstand.” Volgens Varwijk komt de prijs in ieder geval hoger te liggen dan van de Comfort Class bij Martinair. Bij de KLM-dochter betalen passagiers voor deze extra service een vaste toeslag van 65 euro, maar bij KLM zal het volgens Varwijk waarschijnlijk gaan om een bedrag tussen de 75 en 100 euro.
Van onze verslaggever