DRIEBERGEN - De meldingsplicht van incidenten in de luchtvaart blijkt niet te werken. Dat is de uitkomst van een (pdf) van de commissie Van Delden, waarop de NOS de hand heeft weten te leggen. De commissie hield het functioneren van het Analysebureau Luchtvaart tegen het licht, dat in 2007 in het leven werd geroepen om fouten en incidenten in de luchtvaart te verwerken.
Piloten, luchtverkeersleiders en technisch personeel melden genoeg, maar de verwerking van de gegevens laat zoveel te wensen over dat er geen zinvolle informatie uit voortkomt. Bovendien staat de meldingsbereidheid onder druk omdat piloten het risico lopen op vervolging door justitie.
De commissie adviseert helemaal opnieuw te beginnen en het Analysebureau Luchtvaart her op te richten. Ook de relatie met justitie moet worden bekeken.
De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) onderschreef zondagavond (2 augustus) in een verklaring de conclusie van Van Delden dat het huidige systeem niet werkt. De vliegers zijn met name erg ongelukkig met de rol van justitie.
"Onze leden geven regelmatig aan zeer bezorgd te zijn over het optreden van het OM, zoals ook onlangs bij de crash van het Turkish Airlines toestel op Schiphol", aldus voorzitter Evert van Zwol. "De VNV pleit voor heldere keuzes voor de rol van het OM. Je moet een keuze maken tussen een systeem dat gericht is op leren van fouten of een systeem gericht op straffen."
Van Zwol vervolgt: "Alleen in extreme gevallen is er een rol weggelegd voor het OM. De luchtvaartsector is prima in staat om indien noodzakelijk het OM zelf in te schakelen, bijvoorbeeld bij vermoeden van opzet of grove nalatigheid bij een incident of ongeluk."
In het rapport van Van Delden wordt geconstateerd dat het Analyse Bureau Luchtvaart (ABL) nog niet optimaal functioneert. De voorzitter van de VNV hierover: "Bij het verwerken en analyseren van meldingen uit de luchtvaartsector moet meer gebruik gemaakt worden van de expertise uit de sector zelf. Om te komen tot een goede analyse van de meldingen zijn meer middelen en menskracht nodig."
De VNV vindt dat minister Eurlings een duidelijke keuze moet maken wat betreft het meldingssysteem. De voorkeur van de vliegers is een stelsel waarbij justitie wettelijk wordt verboden iets te doen met de meldingsgegevens. Alleen zo kan er volgens de VNV een volwaardig veiligheidssysteem komen.
Piloten, luchtverkeersleiders en technisch personeel melden genoeg, maar de verwerking van de gegevens laat zoveel te wensen over dat er geen zinvolle informatie uit voortkomt. Bovendien staat de meldingsbereidheid onder druk omdat piloten het risico lopen op vervolging door justitie.
De commissie adviseert helemaal opnieuw te beginnen en het Analysebureau Luchtvaart her op te richten. Ook de relatie met justitie moet worden bekeken.
De Vereniging van Nederlandse Verkeersvliegers (VNV) onderschreef zondagavond (2 augustus) in een verklaring de conclusie van Van Delden dat het huidige systeem niet werkt. De vliegers zijn met name erg ongelukkig met de rol van justitie.
"Onze leden geven regelmatig aan zeer bezorgd te zijn over het optreden van het OM, zoals ook onlangs bij de crash van het Turkish Airlines toestel op Schiphol", aldus voorzitter Evert van Zwol. "De VNV pleit voor heldere keuzes voor de rol van het OM. Je moet een keuze maken tussen een systeem dat gericht is op leren van fouten of een systeem gericht op straffen."
Van Zwol vervolgt: "Alleen in extreme gevallen is er een rol weggelegd voor het OM. De luchtvaartsector is prima in staat om indien noodzakelijk het OM zelf in te schakelen, bijvoorbeeld bij vermoeden van opzet of grove nalatigheid bij een incident of ongeluk."
In het rapport van Van Delden wordt geconstateerd dat het Analyse Bureau Luchtvaart (ABL) nog niet optimaal functioneert. De voorzitter van de VNV hierover: "Bij het verwerken en analyseren van meldingen uit de luchtvaartsector moet meer gebruik gemaakt worden van de expertise uit de sector zelf. Om te komen tot een goede analyse van de meldingen zijn meer middelen en menskracht nodig."
De VNV vindt dat minister Eurlings een duidelijke keuze moet maken wat betreft het meldingssysteem. De voorkeur van de vliegers is een stelsel waarbij justitie wettelijk wordt verboden iets te doen met de meldingsgegevens. Alleen zo kan er volgens de VNV een volwaardig veiligheidssysteem komen.