BERLIJN - EADS, het moederbedrijf van Airbus, is tevreden over de ontwikkelingen rond de Airbus A380. Dat zei EADS-topman Louis Gallois woensdag (9 juni) op de luchtvaarttentoonstelling ILA 2010, die plaatsvindt op de Berlijnse luchthaven Schönefeld. Dinsdag (8 juni) maakte Airbus een order van Emirates voor 32 A380’s openbaar en ook de productie van het toestel ligt op schema.
Voor EADS is dat goed nieuws na de vele opstartproblemen waarmee de A380 kampte in de eerste productiejaren. “We hebben het A380-programma onder controle”, zei Gallois woensdag tijdens een persconferentie.
“Er hoeven steeds minder modificaties worden verricht op de assemblagelijn. In het eerste kwartaal bleven de productiekosten van de A380 voor het eerst binnen de begroting. Nu willen we de kosten omlaag brengen”, aldus Gallois.
Hij noemde het een goed teken dat Emirates, dat al sinds 2008 met de A380 vliegt, na twee jaar ervaring tevreden is met het toestel en ervoor kiest de vloot superjumbo’s fors uit te breiden. “De A380 is het vliegtuig van de toekomst.”
EADS gaat ervan uit dat Airbus dit jaar in totaal twintig A380’s zal kunnen afleveren. Inclusief de nieuwe A380-order van Emirates zijn tot nu toe 234 van deze toestellen besteld. Een duizelingwekkend aantal van negentig A380’s is bestemd voor Emirates, dat verreweg de grootste A380-klant is.
A400M
De A400M, het militaire transportvliegtuig dat tijdens ILA 2010 zijn ‘airshowdebuut’ maakt, blijft bij EADS de gemoederen bezighouden. Gallois hoopt “voor de zomer, misschien iets later” met zeven landen een definitief contract te sluiten om de extra kosten die met project gemoeid zijn, te dekken. Eerder dit jaar werd al een principeakkoord overeengekomen. De klanten, waaronder Duitsland, Frankrijk en België, tellen 3,5 miljard extra neer om het project te redden.
De ontwikkeling van het toestel verloopt na de aanvankelijke tegenslagen inmiddels volgens schema. Het derde testtoestel vliegt binnen enkele weken. Het vierde toestel moet voor het eind van het jaar voor het eerst vliegen. Pijnpunten bij de A400M zijn nog wel het flight management system (FMS) en het vrachtafhandelingssysteem, maar het ergste lijkt achter de rug te zijn.
Van onze verslaggever
Voor EADS is dat goed nieuws na de vele opstartproblemen waarmee de A380 kampte in de eerste productiejaren. “We hebben het A380-programma onder controle”, zei Gallois woensdag tijdens een persconferentie.
“Er hoeven steeds minder modificaties worden verricht op de assemblagelijn. In het eerste kwartaal bleven de productiekosten van de A380 voor het eerst binnen de begroting. Nu willen we de kosten omlaag brengen”, aldus Gallois.
Hij noemde het een goed teken dat Emirates, dat al sinds 2008 met de A380 vliegt, na twee jaar ervaring tevreden is met het toestel en ervoor kiest de vloot superjumbo’s fors uit te breiden. “De A380 is het vliegtuig van de toekomst.”
EADS gaat ervan uit dat Airbus dit jaar in totaal twintig A380’s zal kunnen afleveren. Inclusief de nieuwe A380-order van Emirates zijn tot nu toe 234 van deze toestellen besteld. Een duizelingwekkend aantal van negentig A380’s is bestemd voor Emirates, dat verreweg de grootste A380-klant is.
A400M
De A400M, het militaire transportvliegtuig dat tijdens ILA 2010 zijn ‘airshowdebuut’ maakt, blijft bij EADS de gemoederen bezighouden. Gallois hoopt “voor de zomer, misschien iets later” met zeven landen een definitief contract te sluiten om de extra kosten die met project gemoeid zijn, te dekken. Eerder dit jaar werd al een principeakkoord overeengekomen. De klanten, waaronder Duitsland, Frankrijk en België, tellen 3,5 miljard extra neer om het project te redden.
De ontwikkeling van het toestel verloopt na de aanvankelijke tegenslagen inmiddels volgens schema. Het derde testtoestel vliegt binnen enkele weken. Het vierde toestel moet voor het eind van het jaar voor het eerst vliegen. Pijnpunten bij de A400M zijn nog wel het flight management system (FMS) en het vrachtafhandelingssysteem, maar het ergste lijkt achter de rug te zijn.
Van onze verslaggever