DEN HAAG - Het aantal meldingen van vervelende en lastige passagiers op vluchten van of naar Nederland neemt toe. Waren het er in 2010 nog 417, in 2012 waren het er 528. De verwachting is dat het aantal meldingen dit jaar op 530 uitkomt. Dat blijkt uit gegevens van het Analysebureau Luchtvaartvoorvallen (ABL) van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), die dat vrijdag bekendmaakte.
Volgens de ILT is de huidige training van cabinepersoneel om deze zogenoemde unruly passengers te herkennen en aan te pakken, niet meer toereikend. Dat onderwerp zou dan ook meer aandacht moeten krijgen.
Dronken vliegtuigpassagiers die anderen de huid vol schelden, mensen die zich niets aantrekken van het rookverbod of reizigers die het cabinepersoneel te lijf gaan. De unruly passengers zorgen in vliegtuigen niet alleen voor veel overlast, maar vormen ook een potentieel risico voor de vliegveiligheid, zo stelt de inspectie. De grootste groep (45 procent) rookt aan boord van een vliegtuig, gevolgd door passagiers die onder invloed zijn (18 procent).
Shanghai
De meeste meldingen komen voor op de route Amsterdam - Shanghai. Op de routes Amsterdam-Bangkok en Moskou-Amsterdam zijn relatief veel incidenten met passagiers die onder invloed zijn. Wel neemt, naarmate een vlucht langer duurt, het aantal passagiers dat onder invloed is, sterk af: van 33 procent op korte vluchten tot 15 procent op lange vluchten.
Eerder deze week meldde IATA, de internationale brancheorganisatie van luchtvaartmaatschappijen, ook al dat er sprake is van een toenemend aantal misdragingen. De internationale wetten lopen achter op de hedendaagse werkelijkheid van de luchtvaart, vindt IATA. Daardoor gaan vervelende passagiers vaak vrijuit na de landing, omdat de plaatselijke politie geen middel in handen heeft om hen te vervolgen.
IATA wil komend jaar duidelijkheid krijgen over de rechten van de bemanning om de passagiers in toom te houden.
(c) Reismedia / ANP