Goof Bakker: JSF, of bewezen technologie?

23 juli 2011

Zelfs de Partij voor de Dieren heeft mijn aanbeveling niet overgenomen. Maar ik ben een goed verliezer, dus ik accepteer het feit dat mijn jarenlange pleidooien om de F-16 te doen vervangen door de A-10 vruchteloos zijn gebleven.

Vooruit dan, ik probeer het nog één keer: voor tien procent van ons budget kunnen we een vliegtuig kopen dat ons tien keer beter van dienst zal zijn dan de JSF. Dat was ‘t. Stop. Soit. Halt. Genoeg.

Wat dan? Toch de JSF? Nee! Dat blijft een drama. En dat drama zal alleen maar groter worden, is mijn voorspelling. Té veel mensen willen té veel van dat ding. Dat wordt dus narigheid.

Wat is dan het antwoord? Simpel: bewezen technologie. Om dat uit te leggen even een stukje geschiedenis. Die bewijst dat hoge militairen vaak de neiging hebben om ingewikkelde vliegtuigen te kopen. Ze willen zo’n moderne jongen, want die doet het goed op vliegshows. En die kan mooi op de foto, voor de advertentie in de radiogids.

Maar die ingewikkelde vliegtuigen doen het in de praktijk vaak nìet zo goed. In de Tweede Wereldoorlog bijvoorbeeld zetten de Engelsen alle kaarten op een gigantisch duur en gecompliceerd vliegtuig, de Lancaster. Vol met elektronica en moderne snufjes.

Achteraf was iedereen het over eens: dat had helemaal geen zin gehad. De high tech werkte in de harde praktijk niet. De houten Mosquito deed het bijvoorbeeld stukken beter. En voor een fractie van de prijs. Ook in mensenlevens.

De Amerikanen, eenzelfde drama. Precies een miljard dollar (in die tijd al) werd uitgegeven aan de Lockheed P38 Lightning. Prachtig ding, maar veels te ingewikkeld. De pief-paf-poef P47 Thunderbolt (dom vliegtuig, grote, domme motor) deed het stukken beter. Zelfs op gebieden waar het niet eens voor ontwikkeld was.

Vietnam, Korea, hetzelfde treurige liedje. Ook die oorlogen werden uitgevochten met bewezen technologie, terwijl de paradepaardjes van de air force brass peperduur unservicable stonden te wezen, back in the States. Op een gegeven moment werden ouwe barrels als de Skyraider en de T-28 zelfs weer teruggekocht van musea en particulieren, omdat het nieuwe spul in de praktijk niet werkte.

Is er bewezen technologie voor ons te koop? Welzeker! De Amerikanen hebben de F-18 Hornet geheel gepimpt en opgeleukt, en opnieuw uitgebracht in verschillende slimme varianten. Verbeterd waar nodig, op basis van echte oorlogservaring op drie fronten.

Goedkoop is hij niet, maar hij is af. Helemaal klaar. En de eindprijs is een stuk lager dan die van de JSF. En die prijs is niet alleen honderd procent zeker, maar nog flink onderhandelbaar ook, schat ik zo.

Bovendien krijgen we tenminste iets dat wèrkt.

Goof Bakker

Column Daan Lenderink
26 feb 2025 - 13:42
Column KJ van Woerkom
31 jan 2025 - 16:30
Column Daan Lenderink
22 jan 2025 - 12:22
Column Walter Schut
22 jan 2025 - 12:15
Column Benno Baksteen
18 jan 2025 - 18:07
Column Daan Lenderink
17 dec 2024 - 16:16
Column Jan Cocheret
17 dec 2024 - 16:11
Column Daan Lenderink
9 dec 2024 - 09:15
Column Jan Cocheret
9 dec 2024 - 08:19
Marc Litjens
23 okt 2024 - 09:09
Column Daan Lenderink
18 okt 2024 - 12:09
Column Jan Cocheret
16 okt 2024 - 14:56
Column Walter Schut
16 okt 2024 - 14:54
Marc Litjens
30 sep 2024 - 11:00
Column Daan Lenderink
21 sep 2024 - 10:09
Column Jan Cocheret
14 sep 2024 - 08:59
Marc Litjens
5 sep 2024 - 10:22
Column Daan Lenderink
23 aug 2024 - 08:00
Column Jan Cocheret
21 aug 2024 - 08:00
Copyright Reismedia BV 2025 - Cookieinstellingen