Afgelopen weekend vloog ik mee met de laatste ISACAR vliegrally. Het is zo’n beetje het laatste stukje echte ouderwetse Nederlandse luchtvaart dat nog in leven is. De dag voor vertrek krijgen alle honderd equipes een vluchtopdracht met daarin de coördinaten van de punten die je op de seconde nauwkeurig moet passeren. Het is tekenen en rekenen. Allereerst de route in de kaart zetten en daarna precies uitrekenen met welke koers en hoe hard je moet vliegen om het geheel tot een goed einde te brengen. Het is een uitgebalanceerd samenspel tussen vlieger en navigator.
De eerste vlucht van de dag loopt van ieders eigen thuisbasis via de opgegeven route naar de vliegbasis Leeuwarden. Dankzij de geweldige medewerking van de Koninklijke Luchtmacht kunnen op die manier ook gewone aardse stervelingen een keertje op een luchtmachtbasis landen. Daarna volgt de middagvlucht van Leeuwarden naar Texel International Airport volgens hetzelfde concept. Twee uur voorbereiding en daarna snel naar het vliegtuig om uiteindelijk precies op de seconde het gas open te gooien voor de start.
De middagvlucht begint met een precisievlucht waarbij een vierkant boven het vliegveld gevlogen moet worden. De stevige wind helpt niet mee. Tekenen en rekenen. Dan in anderhalf uur over Friesland via het IJsselmeer naar Noord Holland en Texel waar een doellanding gemaakt moet worden in een vak van niet meer dan vijf meter lang. Ter verhoging van de feestvreugde hebben we tijdens de vlucht ook nog eens twaalf foto’s van objecten op de grond meegekregen. Het is de bedoeling dat we die vanuit de lucht herkennen en precies opschrijven waar we ze tegenkomen. Wederom tekenen en rekenen.
Mijn oudste zoon vliegt, mijn vrouw zit achterin en heeft samen met een goeie vriend de leiding over de fotoherkenning. Zelf ben ik chef navigatie. We zijn een geolied team, dat weliswaar goed op tijd weet te vliegen, maar toch niet alle foto’s op de grond kan opsporen.
Voor we het weten zit het erop. Samen met een paar honderd collega’s die de kleine luchtvaart enthousiast omarmen, genieten we van de afsluitende barbecue op Texel. Hoe mooi kan het zijn? Met familie en goeie vrienden vliegen we over het prachtige Hollandse landschap. Door oefening en grondige voorbereiding hebben we alles onder controle. Het vliegtuig, de navigatie en de doellanding gaan goed en bovendien hebben we negen van de twaalf foto’s.
Ik kijk om me heen. De gemiddelde leeftijd van de deelnemers ligt ver boven die van mij. En ik krijg al regelmatig seniorenkorting. De reden waarom deze geweldige ISACAR rally voor het laatst gevlogen wordt, is daarmee duidelijk zichtbaar. Helaas.
Jan Cocheret
[email protected]