Nederland dreigt hoogste vliegtaks van Europa te krijgen

Column Gerben Broekema
16 mei 2024

Het regeerakkoord dat vandaag naar buiten kwam, bevat op sommige beleidsterreinen vele specifieke keuzes en op andere juist niet. Dat laatste geldt zeker voor luchtvaart. De keuzes met betrekking tot dit beladen beleidsterrein beperken zich tot twee zinnen waarbij het verbeteren van de rechtsbescherming van omwonenden en het behoud van de netwerkkwaliteit bij weinig partijen tot weerstand leidt. De verdere doorgroei “op termijn” met stillere en schonere vliegtuigen zal dat wel doen maar laat nog veel ruimte over. 

extra add 1ste alinea: 
1

Toch wordt er een opvallende en niet-onomstreden keuze gemaakt die reizigers zal raken. De vliegbelasting, die dit jaar 29,05 euro ongeacht bestemming bedraagt, wordt afstandsafhankelijk. Meerdere partijen hebben zich hiervoor sterk gemaakt door te verwijzen naar andere landen waar een dergelijke differentiatie al wordt toegepast en het ‘de vervuiler betaalt’-principe.

Echter, de keuze zoals die nu gemaakt lijkt te zijn, is niet het gelijktrekken met andere landen in Europa maar daar ver overheen gaan. Zo zal de belasting op vliegen, net als op energie en benzine, de hoogste van Europa gaan worden. Ik zal dat hieronder toelichten.

Het toepassen van het ‘de vervuiler betaalt’-principe betekent een lage belasting voor korte afstanden en een hoog voor verre afstanden. In landen met een afstandsafhankelijke vliegbelasting ligt het niveau voor intra-Europa (tot ca. 2.500 km) dan ook fors lager dan in Nederland en is de belasting voor verre vluchten 1,5 tot 2,5 keer de huidige 29,05 euro.

Vliegtaks

Als Nederland de gedifferentieerde tarieven van Duitsland of van Zweden zou overnemen, dan zou dat resulteren in respectievelijk 25 procent en 63 procent minder inkomsten. Die daling is het resultaat van het grote aandeel van intra-Europa reizigers waar in Nederland nu veruit de hoogste vliegbelasting in Europa (en de rest van de wereld) wordt betaald.

Vliegtaks

Echter, het regeerakkoord rekent juist op een toename van inkomsten uit vliegbelasting met 248 miljoen euro in 2027. Wat betekent dat? Om een dergelijke toename te realiseren zal in elk geval de vliegbelasting voor Europese bestemmingen niet naar het veel lagere niveau van landen als Duitsland en Zweden kunnen worden gebracht en rond de 30 euro moeten blijven.

Om dan nog 248 miljoen euro extra binnen te halen, zal de belasting bijvoorbeeld voor middellange afstanden rond de 70 euro en voor verre afstanden rond de 120 euro moeten komen te liggen. Nederland heeft dan veruit de hoogste vliegbelasting op alle afstandenklasse in Europa (met uitzondering van alleen het tarief voor middellange afstanden vanuit het VK).

Is dit wat de onderhandelaars beoogd hadden? De Zweedse regering heeft een paar weken geleden het besluit genomen om de vliegbelasting juist te halveren met als reden om belastingen op Europees gelijk niveau te trekken en niet met nationale belastingen te verstoren. Daar valt wat voor te zeggen.

Gerben Broekema
Senior Aviation Strategist

Extra advertentie tonen: 
1


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Column Daan Lenderink
17 dec 2024 - 16:16
Column Jan Cocheret
17 dec 2024 - 16:11
Column Daan Lenderink
9 dec 2024 - 09:15
Column Jan Cocheret
9 dec 2024 - 08:19
Marc Litjens
23 okt 2024 - 09:09
Column Daan Lenderink
18 okt 2024 - 12:09
Column Jan Cocheret
16 okt 2024 - 14:56
Column Walter Schut
16 okt 2024 - 14:54
Marc Litjens
30 sep 2024 - 11:00
Column Daan Lenderink
21 sep 2024 - 10:09
Column Jan Cocheret
14 sep 2024 - 08:59
Marc Litjens
5 sep 2024 - 10:22
Column Daan Lenderink
23 aug 2024 - 08:00
Column Jan Cocheret
21 aug 2024 - 08:00
Column Walter Schut
16 aug 2024 - 11:00
Marc Litjens
24 jul 2024 - 15:45
Column Jan Cocheret
2 jul 2024 - 15:05
Column Daan Lenderink
12 jun 2024 - 19:34
Marc Litjens
6 jun 2024 - 11:14
Column Jan Cocheret
3 jun 2024 - 16:24
Marc Litjens
27 mei 2024 - 17:48
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen