Af en toe merk je nog eens iets nieuws op wat je kan verbazen. Zo hoorde ik onlangs iemand de maximum stikstofuitstoot bij een Natura 2000-gebied mooi inzichtelijk maken. Veertien gram per hectare per jaar. Dat komt overeen met één vogelpoepje zei hij. Maar wordt u meestal ook een beetje murw? Van al die herhalende onbegrijpelijkheden in het nieuws?
Neem nou Ben Smith, wéér een bonus van de nodige miljoenen dit jaar. En waarvoor dit keer? Werkelijk geen idee! Een herhaling van de afgelopen drie jaren, waarbij de soortgelijke bonussen van deze man in politiek, pers en bij luchtvaartpersoneel de nodige verbolgenheid opriepen. Dit jaar raar genoeg nauwelijks. Verstomt je verbazing op een gegeven moment gewoon?
Intussen worden de nodige vluchten door Transavia vanaf Eindhoven geschrapt vanwege onder andere een probleem in de onderhoudsplanning. Er wordt dus minder gevlogen. Zou het mogelijk zijn dat daardoor straks iemand bij Transavia een bonus krijgt voor de meevaller in die vliegkosten? Of een bonus voor iemand omdat de operationele kosten van het lam liggende vliegveld Lelystad nul zijn gebleven?
En ondertussen tuimelen andere berichten van de Nederlandse luchtvaart over elkaar. Securitypersoneel nog niet op orde, nog steeds onvoldoende bagagemedewerkers, reductie vliegbewegingen die uit de politieke lucht komen vallen. En al die dingen worden gerechtvaardigd door uitstekend communicatief geschoolde persvoorlichters en CEO’s die zoetgevooisd glimlachend uitleggen dat alles wat niet loopt natuurlijk volledig logisch, voor de hand liggend en niet te voorkomen is.
Soortgelijke onbegrijpelijke herhalingen zijn er niet alleen in de Nederlandse luchtvaart. In de zorg, de bouw, bij de boeren, jeugdzorg, Groningen, toeslagen. Allemaal gelardeerd met een overmaat van rapporten vermengd met zetelbelangen wat leidt tot wisselvallig politiek beleid dat in de praktijk niet eens uitgevoerd kan worden. Soms door ander tegenstrijdig beleid, ingewikkelde procedures of een tekort aan handjes, dan wel een combinatie daarvan.
Al het bovenstaande lijkt losstaand, maar als je ze vanuit vogelvlucht bekijkt lijkt er een rode lijn onder te liggen die laat zien dat alle gevallen verbonden zijn. Het veiligstellen van een persoonlijk, bedrijfs of politiek belang. En dat resulteert in die herhalingen van zetten, waardoor er nauwelijks werkelijk iets van algemeen belang van de grond komt.
Er valt dus nog behoorlijk wat uit te vogelen in dit land voor er concrete vooruitgang zal zijn op die vele vlakken. Op de huidige manier zal Nederland, ook in de luchtvaart, de buitenlandse concurrentie nooit een (vogel)poepje kunnen laten ruiken!