FRANKFURT - De luchthaven van Frankfurt, de grootste van Duitsland, heeft een bouwvergunning aangevraagd voor een extra pier. Op de G-pier moeten prijsvechters vanaf 2020 tegen een lagere prijs worden afgehandeld. Met de bouw is 200 miljoen euro gemoeid.
Door de aanleg van de extra pier kan de capaciteit van Frankfurt Airport, thuisbasis van Lufthansa, met vier tot vijf miljoen passagiers per jaar omhoog.
Frankfurt Airport loopt met de bestaande terminals 1 en 2 in 2020 tegen de capaciteitsgrenzen aan. Het duurt nog tot 2023 voordat Terminal 3 klaar is. Daarom wordt nu haast gemaakt met de aanleg van de G-pier. Die wordt straks met een bus verbonden met de huidige terminals en komt later aan de nieuwe terminal vast te zitten.
Als Terminal 3 klaar is, met daaraan gekoppeld de H- en J-pier, krijgt de G-pier voorzieningen als aviobruggen. De nieuwe terminal vergroot de capaciteit met nog eens veertien miljoen passagiers.
Volgens Frankfurt Airport blijft de focus liggen op de netwerkfunctie voor grote luchtvaartmaatschappijen, maar moet ook worden voldaan aan de wensen van prijsvechters als Eurowings en Ryanair, die in steeds grotere mate gebruik maken van de luchthaven.