KARACHI - De vorige week verongelukte Airbus A320 van Pakistan International Airlines (PIA) raakte bij de eerste landingspoging met beide motoren de baan. Dat melden Pakistaanse media. Het ladingsgestel van het toestel was op dat moment vanwege nog onduidelijke redenen niet uitgeklapt.
Kort na de go-around vielen beide motoren uit, zo bleek al kort na de crash. Het lukte de vliegers niet meer om het toestel aan de grond te zetten op de luchthaven. De A320 stortte neer op een woonwijk pal naast de luchthaven. Van de 99 inzittenden kwamen er 97 om het leven, op de grond vielen voor zover bekend geen dodelijke slachtoffers.
Bij een inspectie werden op de baan honderden meters lange ‘sleepsporen’ aangetroffen. Daaruit was op te maken dat beide motoren het beton hebben geraakt voordat het toestel weer hoogte kon winnen. Op foto’s die een lokale vliegtuigspotter vlak voor de crash had gemaakt zijn duidelijke ongewone zwarte sporen te zien aan de onderzijde van beide motoren.
Volgens The Aviation Herald heeft een woordvoerder van PIA verklaard dat het landingsgestel inderdaad ingeklapt was tijdens de eerste landingspoging. Omdat de bemanning daar geen melding van had gedaan waren geen noodmaatregelen getroffen, zoals gebruikelijk bij een buiklanding. Gesuggereerd werd dat de piloten mentaal niet voorbereid waren op een buiklanding.
Er wordt rekening mee gehouden dat de motoren zodanig beschadigd waren geraakt dat brand uitbrak. Meer daarover wordt mogelijk duidelijk op 22 juni, waaneer de publicatie van een voorlopig onderzoeksrapport gepland staat.
Inmiddels zijn beide zwarte dozen van de A320 geborgen. De Cockpit Voice Recorder als de Flight Data Recorder worden naar Frankrijk gestuurd om uitgelezen te worden door de Franse onderzoeksautoriteit BEA.