De Canadese afdeling van de grote Amerikaanse vliegtuigmotorenbouwer Pratt & Whitney gaat de Nederlandse start-up Maeve helpen met de ontwikkeling van de aandrijving voor een nieuw hybride-elektrisch vliegtuig, de M80. Dat hebben de twee partijen deze week bekendgemaakt op de Farnborough Airshow in Engeland.
De M80 van het in Delft opgerichte Maeve moet dankzij de hybride-elektrische aandrijving tot wel 40 procent minder CO2 uitstoten dan conventionele regionale vliegtuigen van vergelijkbaar formaat. Aan boord komt plaats voor 76 tot 84 passagiers en het vliegbereik wordt maximaal 2200 kilometer.
Maeve, dat een miljoenensubsidie van de EU heeft ontvangen, was aanvankelijk van plan om een volledig elektrisch toestel te ontwikkelen, maar richt zich inmiddels op dit hybride vliegtuig. De Nederlandse start-up wil de M80 vanaf 2032 aan luchtvaartmaatschappijen kunnen leveren.
“Door in deze fase van het programma samen te werken met Pratt & Whitney Canada kunnen we het ontwerp van het vliegtuig en het hybride-elektrische voortstuwingssysteem valideren en optimaliseren”, zegt Martin Nuesseler, CTO bij Maeve en voorheen werkzaam bij Airbus.
Pratt & Whitney, dat nu gaat helpen bij de ontwikkeling van de aandrijving, is één van de grootste vliegtuigmotorenfabrikanten ter wereld en levert onder meer motoren aan Airbus (voor de A220 en een deel van de A320neo’s) en Embraer (voor de E2-jets).
Een impressie van de M80, die volgens Maeve een vergelijke kruissnelheid en -hoogte krijgt als straalvliegtuigen.