Air Astana voorziet in samenwerking met fabrikant Airbus haar Airbus A321Long Range-toestellen van extra brandstoftanks, zodat ze nog verder kunnen vliegen. Daardoor kunnen de Kazachstanen ze straks inzetten op lijnvluchten met een bloktijd van 9,5 uur.
Sinds de inval van Rusland in Oekraïne, in 2022, vliegt Air Astana net als westerse maatschappijen niet meer door Russisch luchtruim. Daardoor moet er flink omgevlogen worden en vindt er op de route Almaty – Londen een tankstop plaats in Aktau.
Door de A321LR’s van extra brandstoftanks te voorzien, willen de Kazachstanen vanaf 4 oktober wel weer non-stop op die route gaan vliegen. Met een bloktijd van 9,5 uur in westelijke richting “wordt dit één van de langste narrowbody-routes ter wereld”, aldus de maatschappij.
Een narrowbody is een vliegtuig met één gangpad. De bloktijd is de tijd die in het schema staat om een vlucht te voltooien, inclusief taxiën van en naar de gate en doorgaans ook wat marge.
Met de extra brandstofcapaciteit komt het vliegbereik van de A321LR in de buurt van de nieuwe A321 Xtra Long Range, een toestel dat nog niet commercieel in gebruik is. Dat type wordt dit najaar voor het eerst aan Iberia geleverd en is niet door Air Astana besteld.
Schiphol
Air Astana is ook op Schiphol actief, maar van daaruit wordt Atyrau in het westen van Kazachstan aangevlogen. Dat ligt veel dichterbij dan het in het oosten gelegen Almaty (Kazachstan staat in de top 10 grootste landen ter wereld). Daardoor is er op die route geen tankstop nodig.