ROTTERDAM - Rotterdam Airport mag voorlopig gebruik maken van de verruimde openingstijden. Dat heeft de Raad van State dinsdag (16 november) in een uitspraak bepaald. Daarbij kunnen stille vliegtuigen voortaan tot 24.00 uur in plaats van tot 23.00 uur landen met een uitloop tot maximaal 01.00 uur bij vertraging. Enkele buurgemeenten en een actiegroep tekenden bezwaar aan tegen dit besluit.
De colleges van burgemeester en wethouders van Berkel en Rodenrijs, Bergschenhoek en de Bewonersgroep tegen Vliegtuigoverlast hebben de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State verzocht het besluit te schorsen in afwachting van de verdere juridische procedure. Dat verzoek is afgewezen na afweging van de economische en de milieubelangen.
Volgens de Raad van State blijkt dat, vanwege de eerder aangebrachte beperkingen op de openingstijden, de afgelopen jaren een aantal luchtvaartmaatschappijen heeft afgezien om vanaf Rotterdam Airport te vliegen. Verder blijkt uit een rapport van de Universiteit van Utrecht dat die beperkte openingstijden reden zijn geweest voor de relatief sterke terugval van passagiersaantallen.
Wat betreft de milieugevolgen is uit onderzoeken van onder andere de DCMR Milieudienst Rijnmond gebleken dat er naar verwachting jaarlijks zo n 350 extra vluchten tussen 23.00 en 24.00 uur zullen plaatsvinden. Daarmee wordt aan de behoefte van de luchtvaartmaatschappijen tegemoet gekomen. Deze extra vluchten dienen binnen de bestaande geluidruimte te worden uitgevoerd. Omdat deze extra vluchten geen betrekking hebben op de wijziging of vaststelling van een geluidzone is er geen aanleiding voor het maken van nieuwe geluidhinderberekeningen, stelt de Raad van State.
Verder wijst de voorzitter erop dat Rotterdam Airport heeft toegezegd om in afwachting van het verdere verloop van de juridische procedure voor landingen tussen 23.00 en 24.00 uur slechts voorlopige slots uit te geven zodat geen duurzame rechten ontstaan. Gevolg van de uitspraak van dinsdag is dat Rotterdam Airport voorlopig van de verruimde openingstijden gebruik kan maken.
De colleges van burgemeester en wethouders van Berkel en Rodenrijs, Bergschenhoek en de Bewonersgroep tegen Vliegtuigoverlast hebben de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State verzocht het besluit te schorsen in afwachting van de verdere juridische procedure. Dat verzoek is afgewezen na afweging van de economische en de milieubelangen.
Volgens de Raad van State blijkt dat, vanwege de eerder aangebrachte beperkingen op de openingstijden, de afgelopen jaren een aantal luchtvaartmaatschappijen heeft afgezien om vanaf Rotterdam Airport te vliegen. Verder blijkt uit een rapport van de Universiteit van Utrecht dat die beperkte openingstijden reden zijn geweest voor de relatief sterke terugval van passagiersaantallen.
Wat betreft de milieugevolgen is uit onderzoeken van onder andere de DCMR Milieudienst Rijnmond gebleken dat er naar verwachting jaarlijks zo n 350 extra vluchten tussen 23.00 en 24.00 uur zullen plaatsvinden. Daarmee wordt aan de behoefte van de luchtvaartmaatschappijen tegemoet gekomen. Deze extra vluchten dienen binnen de bestaande geluidruimte te worden uitgevoerd. Omdat deze extra vluchten geen betrekking hebben op de wijziging of vaststelling van een geluidzone is er geen aanleiding voor het maken van nieuwe geluidhinderberekeningen, stelt de Raad van State.
Verder wijst de voorzitter erop dat Rotterdam Airport heeft toegezegd om in afwachting van het verdere verloop van de juridische procedure voor landingen tussen 23.00 en 24.00 uur slechts voorlopige slots uit te geven zodat geen duurzame rechten ontstaan. Gevolg van de uitspraak van dinsdag is dat Rotterdam Airport voorlopig van de verruimde openingstijden gebruik kan maken.