AMSTERDAM - De prijzenslag die Delta Air Lines in de Verenigde Staten is begonnen, zorgt voor grote nervositeit in de luchtvaartbranche. Dat schrijft luchtvaartjournalist Arnold Burlage vanochtend in een analyse in de Financiële Telegraaf. De aandelenkoersen in de Amerikaanse luchtvaartsector kelderden de afgelopen twee dagen met ruim tien procent. De prijsverlagingen bij Delta lopen op tot vijftig procent of meer.
Het verschil met andere jaren, als in de stille maand januari de tarieven traditioneel worden gedumpt, zijn vooral de structurele wijzigingen waarmee Delta de sector heeft verrast. De andere luchtvaartmaatschappijen in de VS en later mogelijk ook in Europa zijn begonnen dat voorbeeld tevolgen. “Een schot voor de boeg, maar wel serieus”, reageerde een KLM-official tegen Arnold Burlage.
Delta laat als eerste een groot aantal voorwaarden voor de laagste vliegprijzen vallen. Zo hoeft niet langer een nacht de heen- en terugreis te scheiden. Zakenreizigers kunnen daardoor ook op één dag voordelig heen en terugreizen. Verder zijn ook de vliegprijzen voor een enkele reis aan een redelijk maximum gebonden en niet langer vrijwel gelijk aan het retourtarief. Delta halveert bovendien de kosten voor het wijzigen van een vliegreis.
“In Europa gelden bij de grote traditionele maatschappijen de beperkende voorwaarden bij voordelige tarieven nog steeds. Die lijken nu echter niet langer stand te kunnen houden als de ontwikkeling in de VS doorzet”, aldus de analyse in het ochtendblad.
De luchtvaartjournalist van De Telegraaf legt verder uit: “De nervositeit op Wall Street na het initiatief van Delta is verklaarbaar, omdat de maatschappij aanschurkt tegen een zogenaamde ’chapter eleven’-situatie, vergelijkbaar met uitstel van betaling. Lagere tarieven zorgen echter niet per definitie voor meer passagiers en inkomsten, zeker niet als de concurrenten met soortgelijke acties reageren”.
Het verschil met andere jaren, als in de stille maand januari de tarieven traditioneel worden gedumpt, zijn vooral de structurele wijzigingen waarmee Delta de sector heeft verrast. De andere luchtvaartmaatschappijen in de VS en later mogelijk ook in Europa zijn begonnen dat voorbeeld tevolgen. “Een schot voor de boeg, maar wel serieus”, reageerde een KLM-official tegen Arnold Burlage.
Delta laat als eerste een groot aantal voorwaarden voor de laagste vliegprijzen vallen. Zo hoeft niet langer een nacht de heen- en terugreis te scheiden. Zakenreizigers kunnen daardoor ook op één dag voordelig heen en terugreizen. Verder zijn ook de vliegprijzen voor een enkele reis aan een redelijk maximum gebonden en niet langer vrijwel gelijk aan het retourtarief. Delta halveert bovendien de kosten voor het wijzigen van een vliegreis.
“In Europa gelden bij de grote traditionele maatschappijen de beperkende voorwaarden bij voordelige tarieven nog steeds. Die lijken nu echter niet langer stand te kunnen houden als de ontwikkeling in de VS doorzet”, aldus de analyse in het ochtendblad.
De luchtvaartjournalist van De Telegraaf legt verder uit: “De nervositeit op Wall Street na het initiatief van Delta is verklaarbaar, omdat de maatschappij aanschurkt tegen een zogenaamde ’chapter eleven’-situatie, vergelijkbaar met uitstel van betaling. Lagere tarieven zorgen echter niet per definitie voor meer passagiers en inkomsten, zeker niet als de concurrenten met soortgelijke acties reageren”.