AMSTERDAM - De borrel en de krant komen dit najaar weer terug aan boord van Europese KLM-vluchten. Passagiers ondervinden daarmee het eerste profijt van de overname van de KLM door Air France, zo meldt dinsdag (23 maart) De Telegraaf. Ondanks protesten van management en passagiers werd alcohol vorig jaar door de directie uit de economy class verbannen.
De KLM-directie besloot vorig jaar uit bezuinigingsdrift om in de economy class niet langer alcoholische versnaperingen te schenken, ondanks heftige protesten van het eigen management en de passagiers.
De krant werd vanwege kostenbesparingen ook uit de toeristenklasse verbannen; dat zorgde voor nog meer ergernis. Een stroom van klachten was het resultaat van dat 'afgenomen wapen' tegen de verveling tijdens vluchten en vertragingen.
Nu moeten de verkeerde bezuinigingen worden teruggedraaid, omdat de service van beide maatschappijen op elkaar moet worden afgestemd en Air France de besparingen van de KLM niet wil overnemen. KLM-directiewoordvoerder Youssef Eddini heeft het intrekken van de alcohol- en krantenban gisteren tegenover de krant bevestigd.
Drooglegging
Het einde van de drooglegging van de Europese toeristenklasse van de KLM werd meegedeeld op een bijeenkomst van 600 KLM-managers uit de hele wereld, die bijeen waren in het RAI Congrescentrum. De dag was gewijd aan de toekomst van de KLM onder Franse vleugels. De tweede man van Air France, Pierre Henri Gourgeon en de topman van Northwest Airlines, Doug Steenland waren onder de aanwezigen, die merkbaar instemmend reageerden op de terugkeer van borrel en krant.
De KLM heeft zich met deze bezuinigingen geen goed gedaan. Vooral in de Scandinavische landen verloor de maatschappij volgens het bericht razendsnel aan populariteit. Het voor passagiers uit die landen wel heel voordelige biertje, wijntje en borreltje was vaak juist een reden om voor de KLM te kiezen. Toen dat van de kaart bleek geschrapt, wisten concurrenten, zoals Lufthansa daarvan handig gebruik te maken.
De KLM-directie besloot vorig jaar uit bezuinigingsdrift om in de economy class niet langer alcoholische versnaperingen te schenken, ondanks heftige protesten van het eigen management en de passagiers.
De krant werd vanwege kostenbesparingen ook uit de toeristenklasse verbannen; dat zorgde voor nog meer ergernis. Een stroom van klachten was het resultaat van dat 'afgenomen wapen' tegen de verveling tijdens vluchten en vertragingen.
Nu moeten de verkeerde bezuinigingen worden teruggedraaid, omdat de service van beide maatschappijen op elkaar moet worden afgestemd en Air France de besparingen van de KLM niet wil overnemen. KLM-directiewoordvoerder Youssef Eddini heeft het intrekken van de alcohol- en krantenban gisteren tegenover de krant bevestigd.
Drooglegging
Het einde van de drooglegging van de Europese toeristenklasse van de KLM werd meegedeeld op een bijeenkomst van 600 KLM-managers uit de hele wereld, die bijeen waren in het RAI Congrescentrum. De dag was gewijd aan de toekomst van de KLM onder Franse vleugels. De tweede man van Air France, Pierre Henri Gourgeon en de topman van Northwest Airlines, Doug Steenland waren onder de aanwezigen, die merkbaar instemmend reageerden op de terugkeer van borrel en krant.
De KLM heeft zich met deze bezuinigingen geen goed gedaan. Vooral in de Scandinavische landen verloor de maatschappij volgens het bericht razendsnel aan populariteit. Het voor passagiers uit die landen wel heel voordelige biertje, wijntje en borreltje was vaak juist een reden om voor de KLM te kiezen. Toen dat van de kaart bleek geschrapt, wisten concurrenten, zoals Lufthansa daarvan handig gebruik te maken.