DEN HAAG / PARAMARIBO - De KLM en Surinam Airways (SLM) raken het monopolie op vluchten tussen Nederland en Suriname kwijt. Beide landen hebben deze week in Paramaribo overeenstemming bereikt over het per direct toestaan van chartervluchten en over twee jaar ook lijndiensten. Dat maakte het Ministerie van Verkeer en Waterstaat woensdag (7 april) bekend.
Volgens het nieuwe luchtvaartverdrag kunnen met ingang van 1 mei twee keer per week chartervluchten worden uitgevoerd: eenmaal door een maatschappij uit Suriname en eenmaal door een Nederlandse airline. Ter bevordering van het toerisme naar Suriname zal 80 procent van de zitplaatsen bestemd zijn voor toeristen met een reis-arrangement (Inclusive Tours) en 20 procent per vlucht voor reguliere passagiers (seat only).
Lijndiensten
In mei 2006 krijgen meerdere luchtvaartmaatschappijen (charter- en lijndiensten) toegang tot de luchtvaartmarkt tussen Suriname en Nederland. Het inmiddels failliete Air Holland wilde al langer beginnen met vluchten naar Suriname. Om het luchtvaartverdrag tussen Nederland en Suriname te omzeilen speculeerde de maatschappij op vluchten vanaf het Duitse Airport Niederrhein.
Verder mag de joint venture SLM-KLM met ingang van begin april vijf keer retourvluchten per week uitvoeren (in plaats van vier vluchten per week) tussen Paramaribo en Amsterdam en zes maal per week vanaf mei 2004. In piekperiodes zijn extra vluchten mogelijk. De SLM, officieel Surinam Airways genaamd, vliegt vanaf begin mei ook met een eigen Boeing 747 op deze route.
Volgens het nieuwe luchtvaartverdrag kunnen met ingang van 1 mei twee keer per week chartervluchten worden uitgevoerd: eenmaal door een maatschappij uit Suriname en eenmaal door een Nederlandse airline. Ter bevordering van het toerisme naar Suriname zal 80 procent van de zitplaatsen bestemd zijn voor toeristen met een reis-arrangement (Inclusive Tours) en 20 procent per vlucht voor reguliere passagiers (seat only).
Lijndiensten
In mei 2006 krijgen meerdere luchtvaartmaatschappijen (charter- en lijndiensten) toegang tot de luchtvaartmarkt tussen Suriname en Nederland. Het inmiddels failliete Air Holland wilde al langer beginnen met vluchten naar Suriname. Om het luchtvaartverdrag tussen Nederland en Suriname te omzeilen speculeerde de maatschappij op vluchten vanaf het Duitse Airport Niederrhein.
Verder mag de joint venture SLM-KLM met ingang van begin april vijf keer retourvluchten per week uitvoeren (in plaats van vier vluchten per week) tussen Paramaribo en Amsterdam en zes maal per week vanaf mei 2004. In piekperiodes zijn extra vluchten mogelijk. De SLM, officieel Surinam Airways genaamd, vliegt vanaf begin mei ook met een eigen Boeing 747 op deze route.