ROTTERDAM - Het komende zomerseizoen wil MagicBlue Airlines van start gaan als nieuwste Nederlandse chartermaatschappij. De onderneming is van plan met twee Airbus A300B4’s vanaf Schiphol vakantievluchten te gaan uitvoeren naar diverse Zuid-Europese bestemmingen. In een later stadium wordt gedacht aan low cost vluchten naar Londen Gatwick, zo meldde managing director Nico Hemmer aan Luchtvaartnieuws.
Als alles volgens plan verloopt kiest MagicBlue bij het begin van het hoogseizoen, eind juni of begin juli, voor de eerste keer het luchtruim. Er zijn inmiddels start- en landingsslots aangevraagd voor vluchten naar populaire vakantiebestemmingen als Bodrum, Antalya, Girona en Corfu. “We hebben inmiddels contact met alle grote reisondernemingen, maar er is nog niets getekend. Ze wachten eerst de huidige situatie rond DutchBird en Exel af”, zegt Hemmer.
MagicBlue is geen onbekende in de luchtvaartwereld. De in Rotterdam gevestigde maatschappij is actief in het wetleasen (het verhuren van vliegtuigen met bemanning) van vrachtvliegtuigen en droeg eerder de naam Farnair. De maatschappij beschikt daartoe over een Airbus A300F en aantal Fokker F27’s. Deze turboprops worden binnenkort vervangen door BAe ATP’s.
Om passagiersvluchten uit te kunnen voeren moet MagicBlue eerst een uitbreiding van de bestaande vliegvergunning (Airline Operating Certificate) rond zien te krijgen. De huidige AOC van het bedrijf staat alleen toe om vrachtvluchten uit te voeren. Wanneer deze door de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) wordt verleend is nog niet bekend, maar Hemmer zegt er alle vertrouwen in te hebben dat dit voor eind juni geregeld wordt.
Toestellen
De tweedehands A300’s waarmee MagicBlue wil gaan vliegen, vlogen voorheen bij Japan Airline System (JAS), nu een onderdeel van Japan Airlines (JAL). Volgens Hemmer wordt het eerste toestel al in februari afgeleverd, de tweede moet in juni volgen. Deze vrij grote toestellen krijgen een tweeklassenconfiguratie met 260 stoelen. Als voordeel van de A300 ten opzichte van nieuwere verkeersvliegtuigen noemt de managing director de lagere vaste kosten.
Verder stromen volgens Hemmer de sollicitaties bij het bedrijf binnen, zeker nu het voortbestaan van DutchBird op zijn minst erg onzeker is. “We hebben als bestaand luchtvaartbedrijf wel al een hoofdstructuur, maar moeten nu bijvoorbeeld een afdeling cabinezaken invullen”, zegt Hemmer. Om de maatschappij onder de aandacht van het publiek te brengen staat een reclamecampagne in de planning. Hierbij zal gebruik worden gemaakt van advertenties en eventueel radio- en televisiespotjes.
Als alles volgens plan verloopt kiest MagicBlue bij het begin van het hoogseizoen, eind juni of begin juli, voor de eerste keer het luchtruim. Er zijn inmiddels start- en landingsslots aangevraagd voor vluchten naar populaire vakantiebestemmingen als Bodrum, Antalya, Girona en Corfu. “We hebben inmiddels contact met alle grote reisondernemingen, maar er is nog niets getekend. Ze wachten eerst de huidige situatie rond DutchBird en Exel af”, zegt Hemmer.
MagicBlue is geen onbekende in de luchtvaartwereld. De in Rotterdam gevestigde maatschappij is actief in het wetleasen (het verhuren van vliegtuigen met bemanning) van vrachtvliegtuigen en droeg eerder de naam Farnair. De maatschappij beschikt daartoe over een Airbus A300F en aantal Fokker F27’s. Deze turboprops worden binnenkort vervangen door BAe ATP’s.
Om passagiersvluchten uit te kunnen voeren moet MagicBlue eerst een uitbreiding van de bestaande vliegvergunning (Airline Operating Certificate) rond zien te krijgen. De huidige AOC van het bedrijf staat alleen toe om vrachtvluchten uit te voeren. Wanneer deze door de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) wordt verleend is nog niet bekend, maar Hemmer zegt er alle vertrouwen in te hebben dat dit voor eind juni geregeld wordt.
Toestellen
De tweedehands A300’s waarmee MagicBlue wil gaan vliegen, vlogen voorheen bij Japan Airline System (JAS), nu een onderdeel van Japan Airlines (JAL). Volgens Hemmer wordt het eerste toestel al in februari afgeleverd, de tweede moet in juni volgen. Deze vrij grote toestellen krijgen een tweeklassenconfiguratie met 260 stoelen. Als voordeel van de A300 ten opzichte van nieuwere verkeersvliegtuigen noemt de managing director de lagere vaste kosten.
Verder stromen volgens Hemmer de sollicitaties bij het bedrijf binnen, zeker nu het voortbestaan van DutchBird op zijn minst erg onzeker is. “We hebben als bestaand luchtvaartbedrijf wel al een hoofdstructuur, maar moeten nu bijvoorbeeld een afdeling cabinezaken invullen”, zegt Hemmer. Om de maatschappij onder de aandacht van het publiek te brengen staat een reclamecampagne in de planning. Hierbij zal gebruik worden gemaakt van advertenties en eventueel radio- en televisiespotjes.