LELYSTAD - Een Russische Antonov-tweedekker, een Amerikaanse Catalina-vliegboot, vier Nederlandse Fokker-lesvliegtuigen en een Fokker F.27 Friendship van Nederlandse makelij vliegen dit seizoen bij de Aviodrome. Het luchtvaartmuseum biedt belangstellenden de mogelijkheid rondvluchten te maken in deze reeks van opvallende historische vliegtuigen. Vluchten starten vanuit het Nationaal Luchtvaart-Themapark op de Luchthaven Lelystad.
Russisch
De Antonov An-2 is de grootste eenmotorige dubbeldekker ter wereld. Het eerste exemplaar van deze reusachtige tweedekker vloog in 1947 in Rusland. In de jaren daarna werd de An-2 het werkpaard van de Russische en Oostblok-luchtmachten en -luchtvaartmaatschappijen. Tegenwoordig vliegen de meeste exemplaren nog in derdewereldlanden. In Europa wordt een aantal Antonovs vliegend gehouden door hobbyisten. Zo’n Antonov van een Duitse club zal in de zomer van 2005 voor de bezoekers van de Aviodrome rondvluchten gaan uitvoeren. Tijdens de vlucht in dit markante vliegtuig zit men in een lederen fauteuil.
De Antonov An-2 is beroemd doordat hij zo langzaam kan vliegen. Tijdens de Airshow Lelystad 2004 bleek dat twee fietsers op een ligfiets sneller konden fietsen dan de Antonov vloog.
Vliegboot
De Catalina PH-PBY is een watervliegtuig uit 1942. De Nederlandse Koninklijke Marine heeft in en na de Tweede Wereldoorlog met bijna 80 Catalina’s gevlogen, zowel in Nederland als in Nederlands Oost Indië. Voor de passagiers bestaat nu de mogelijkheid om vanuit de ronde glazen geschutskoepels van het uitzicht te genieten. De in de VS gebouwde Catalina is een vliegboot, hetgeen betekent dat hij met zijn buik in het water kan landen. De Catalina zal van deze bijzondere mogelijkheid gebruik maken door tijdens de rondvlucht een zgn. ‘splash and go’ in het water te maken: een doorstart in de golven van het IJsselmeer.
Formatie van vier
In formaties van vier vliegtuigen tegelijk zullen de Fokker S.11 Instructors in de lucht verschijnen. De Fokker S.11’s stammen uit de jaren veertig en zijn van Nederlandse makelij. Deze Fokker-lesvliegtuigen hebben zowel gevlogen bij de luchtmachten van Nederland als van Israël, Italië, Brazilië en diverse andere Zuid-Amerikaanse landen. Dit toestel biedt de mogelijkheid om kunstvluchten uit te voeren, en kan bijvoorbeeld een ‘roll’ (een ‘kurkentrekker’) of een ‘looping’ (over de kop) maken. In de cockpit is ruimte voor twee personen die naast elkaar zitten: een piloot en een passagier.
Fokker F27
In augustus zal een ander historisch vliegtuig gaan deelnemen aan het rondvluchtenprogramma: de oudste nog vliegende Fokker F.27 Friendship ter wereld! Dit vliegtuig van Nederlandse makelij stamt uit 1957. Met dit relatief snelle bijna 50 jaar oude vliegtuig kunnen ook ‘doelvluchten’ gemaakt worden, bijvoorbeeld naar buitenlandse steden en airshows.
De rondvluchten met de historische vliegtuigen vinden voornamelijk plaats boven Flevoland, met enkele uitstapjes naar andere provincies. De vluchten duren 30 minuten tot een uur, variërend van de wensen van het publiek. Belangstellenden kunnen de vluchtmogelijkheden bekijken en een vlucht boeken via of via tel. 0900-aviodrome (0900- 2846376; 25 ct.p.min).
Russisch
De Antonov An-2 is de grootste eenmotorige dubbeldekker ter wereld. Het eerste exemplaar van deze reusachtige tweedekker vloog in 1947 in Rusland. In de jaren daarna werd de An-2 het werkpaard van de Russische en Oostblok-luchtmachten en -luchtvaartmaatschappijen. Tegenwoordig vliegen de meeste exemplaren nog in derdewereldlanden. In Europa wordt een aantal Antonovs vliegend gehouden door hobbyisten. Zo’n Antonov van een Duitse club zal in de zomer van 2005 voor de bezoekers van de Aviodrome rondvluchten gaan uitvoeren. Tijdens de vlucht in dit markante vliegtuig zit men in een lederen fauteuil.
De Antonov An-2 is beroemd doordat hij zo langzaam kan vliegen. Tijdens de Airshow Lelystad 2004 bleek dat twee fietsers op een ligfiets sneller konden fietsen dan de Antonov vloog.
Vliegboot
De Catalina PH-PBY is een watervliegtuig uit 1942. De Nederlandse Koninklijke Marine heeft in en na de Tweede Wereldoorlog met bijna 80 Catalina’s gevlogen, zowel in Nederland als in Nederlands Oost Indië. Voor de passagiers bestaat nu de mogelijkheid om vanuit de ronde glazen geschutskoepels van het uitzicht te genieten. De in de VS gebouwde Catalina is een vliegboot, hetgeen betekent dat hij met zijn buik in het water kan landen. De Catalina zal van deze bijzondere mogelijkheid gebruik maken door tijdens de rondvlucht een zgn. ‘splash and go’ in het water te maken: een doorstart in de golven van het IJsselmeer.
Formatie van vier
In formaties van vier vliegtuigen tegelijk zullen de Fokker S.11 Instructors in de lucht verschijnen. De Fokker S.11’s stammen uit de jaren veertig en zijn van Nederlandse makelij. Deze Fokker-lesvliegtuigen hebben zowel gevlogen bij de luchtmachten van Nederland als van Israël, Italië, Brazilië en diverse andere Zuid-Amerikaanse landen. Dit toestel biedt de mogelijkheid om kunstvluchten uit te voeren, en kan bijvoorbeeld een ‘roll’ (een ‘kurkentrekker’) of een ‘looping’ (over de kop) maken. In de cockpit is ruimte voor twee personen die naast elkaar zitten: een piloot en een passagier.
Fokker F27
In augustus zal een ander historisch vliegtuig gaan deelnemen aan het rondvluchtenprogramma: de oudste nog vliegende Fokker F.27 Friendship ter wereld! Dit vliegtuig van Nederlandse makelij stamt uit 1957. Met dit relatief snelle bijna 50 jaar oude vliegtuig kunnen ook ‘doelvluchten’ gemaakt worden, bijvoorbeeld naar buitenlandse steden en airshows.
De rondvluchten met de historische vliegtuigen vinden voornamelijk plaats boven Flevoland, met enkele uitstapjes naar andere provincies. De vluchten duren 30 minuten tot een uur, variërend van de wensen van het publiek. Belangstellenden kunnen de vluchtmogelijkheden bekijken en een vlucht boeken via of via tel. 0900-aviodrome (0900- 2846376; 25 ct.p.min).