MARSEILLE - Air France onderneemt juridische stappen om te voorkomen dat Ryanair eind dit jaar in Marseille haar eerste hub op Frans grondgebied opent. Dat meldt Le Figaro. De maatschappij heeft een zaak aangespannen bij het Conseil d'État omdat de luchthaven van Marseille volgens Air France de wet overtreedt door het bieden van kortingen voor het gebruik van een tweede ‘no-frills’ terminal.
Vanaf eind november start Ryanair vanuit Marseille vluchten naar elf bestemmingen, waaronder Eindhoven en Charleroi. Daarvoor stationeert de Ierse low cost carrier een aantal Boeing 737-800’s op de Zuid-Franse luchthaven.
Volgens Jean-Cyril Spinetta, CEO van Air France, moet Ryanair per passagier 1,20 euro aan de luchthaven betalen. Voor traditionele maatschappijen ligt dit bedrag op zes euro. “Ik begrijp niet hoe dit verschil valt te rechtvaardigen”, aldus Spinetta in Le Figaro.
Spinetta zegt net als de low cost carriers voor het verlagen van de luchthaventarieven te zijn, maar dan wel op basis van gelijkwaardigheid. “Dit soort praktijken komt neer op een subsidie voor prijsvechters, gefinancierd door de reguliere maatschappijen.”
Directeur Pierre Régis van de luchthaven van Marseille zegt niet op zijn schreden terug te willen keren. Volgens hem zou Air France precies dezelfde tarieven zijn geboden wanneer het haar activiteiten naar de no-frills terminal had verplaatst, maar koos de maatschappij ervoor in de luxere maar duurdere oude terminal te blijven.
Transavia.com
De ruzie tussen Marseille Airport en Air France vertoont overeenkomsten met de onenigheid tussen transavia.com en de luchthaven Schiphol over de nieuwe goedkope H-pier. De dochteronderneming van Air France-KLM maakt geen gebruik van deze pier en vindt het oneerlijk dat de concurrentie twintig procent lagere tarieven betaalt. Vorige maand zei president-directeur Onno van den Brink juridische stappen te overwegen.
Vanaf eind november start Ryanair vanuit Marseille vluchten naar elf bestemmingen, waaronder Eindhoven en Charleroi. Daarvoor stationeert de Ierse low cost carrier een aantal Boeing 737-800’s op de Zuid-Franse luchthaven.
Volgens Jean-Cyril Spinetta, CEO van Air France, moet Ryanair per passagier 1,20 euro aan de luchthaven betalen. Voor traditionele maatschappijen ligt dit bedrag op zes euro. “Ik begrijp niet hoe dit verschil valt te rechtvaardigen”, aldus Spinetta in Le Figaro.
Spinetta zegt net als de low cost carriers voor het verlagen van de luchthaventarieven te zijn, maar dan wel op basis van gelijkwaardigheid. “Dit soort praktijken komt neer op een subsidie voor prijsvechters, gefinancierd door de reguliere maatschappijen.”
Directeur Pierre Régis van de luchthaven van Marseille zegt niet op zijn schreden terug te willen keren. Volgens hem zou Air France precies dezelfde tarieven zijn geboden wanneer het haar activiteiten naar de no-frills terminal had verplaatst, maar koos de maatschappij ervoor in de luxere maar duurdere oude terminal te blijven.
Transavia.com
De ruzie tussen Marseille Airport en Air France vertoont overeenkomsten met de onenigheid tussen transavia.com en de luchthaven Schiphol over de nieuwe goedkope H-pier. De dochteronderneming van Air France-KLM maakt geen gebruik van deze pier en vindt het oneerlijk dat de concurrentie twintig procent lagere tarieven betaalt. Vorige maand zei president-directeur Onno van den Brink juridische stappen te overwegen.