DEN HAAG - Prijsvechters zijn volgens de Consumentenbond op Europese trajecten schoner dan grote traditionele luchtvaartmaatschappijen. Dat concludeert de organisatie uit een onderzoek naar de uitstoot van CO2 van vliegtuigen op vluchten binnen Europa. De Portugese luchtvaartmaatschappij Portugalia scoorde daarbij het slechtst en Europa's grootste low cost carrier Ryanair het best.
De Consumentenbond heeft een ranglijst van luchtvaartmaatschappijen gemaakt op basis van de gemiddelde uitstoot van CO2 per passagier op een gestandaardiseerde vlucht van 1500 kilometer. Hierbij waren de CO2-uitstoot per vliegtuigtype, het aantal stoelen en de bezettingsgraad van belang. Er is gebruik gemaakt van gepubliceerde dienstregelingen van lijndiensten vanaf de drie grootste Nederlandse luchthavens: Schiphol, Rotterdam en Eindhoven.
Grote carriers als British Airways, KLM en Lufthansa scoren volgens het onderzoek minder goed dan prijsvechters als easyJet en transavia.com. Dat is eenvoudig te verklaren, aldus de Consumentenbond: “De grote Europese maatschappijen gebruiken hun Europese vluchten voor een deel om passagiers naar hun thuisbasis te vervoeren en daar te laten overstappen op intercontinentale vluchten. Hiermee willen ze de bezettingsgraad op intercontinentale vluchten maximeren en nemen ze een lage bezettingsgraad op Europese vluchten voor lief.”
KLM laat in een reactie echter weten het onderzoek als 'niet representatief' te beschouwen omdat Europese vluchten slechts een klein deel vormen van alle activiteiten van de onderneming. Voor grote maatschappijen als KLM, Air France, British Airways en Lufthansa vormen de ten opzichte van korte Europese vluchten per passagierkilometer minder vervuilende intercontinentale lijndiensten het zwaartepunt van de activiteiten.
De Europese Commissie heeft deze week besloten, dat via wetgeving de groei van CO2-uitstoot door de luchtvaart aan banden wordt gelegd. De luchtvaart wordt daarmee vanaf 2011 onder het EU-systeem van verhandelbare emissierechten gebracht.
Het onderzoek van de Consumentenbond wordt gepubliceerd in het januarinummer van de Reisgids.
De Consumentenbond heeft een ranglijst van luchtvaartmaatschappijen gemaakt op basis van de gemiddelde uitstoot van CO2 per passagier op een gestandaardiseerde vlucht van 1500 kilometer. Hierbij waren de CO2-uitstoot per vliegtuigtype, het aantal stoelen en de bezettingsgraad van belang. Er is gebruik gemaakt van gepubliceerde dienstregelingen van lijndiensten vanaf de drie grootste Nederlandse luchthavens: Schiphol, Rotterdam en Eindhoven.
Grote carriers als British Airways, KLM en Lufthansa scoren volgens het onderzoek minder goed dan prijsvechters als easyJet en transavia.com. Dat is eenvoudig te verklaren, aldus de Consumentenbond: “De grote Europese maatschappijen gebruiken hun Europese vluchten voor een deel om passagiers naar hun thuisbasis te vervoeren en daar te laten overstappen op intercontinentale vluchten. Hiermee willen ze de bezettingsgraad op intercontinentale vluchten maximeren en nemen ze een lage bezettingsgraad op Europese vluchten voor lief.”
KLM laat in een reactie echter weten het onderzoek als 'niet representatief' te beschouwen omdat Europese vluchten slechts een klein deel vormen van alle activiteiten van de onderneming. Voor grote maatschappijen als KLM, Air France, British Airways en Lufthansa vormen de ten opzichte van korte Europese vluchten per passagierkilometer minder vervuilende intercontinentale lijndiensten het zwaartepunt van de activiteiten.
De Europese Commissie heeft deze week besloten, dat via wetgeving de groei van CO2-uitstoot door de luchtvaart aan banden wordt gelegd. De luchtvaart wordt daarmee vanaf 2011 onder het EU-systeem van verhandelbare emissierechten gebracht.
Het onderzoek van de Consumentenbond wordt gepubliceerd in het januarinummer van de Reisgids.