AMSTERDAM - Wie altijd heeft gedacht dat de geluidsoverlast van vliegtuigen in de omgeving van Schiphol wordt veroorzaakt door het geluid, heeft het volgens het promotieonderzoek van Christian Bröer mis. Het grote aantal klachten over geluidsoverlast rond de luchthaven wordt juist uitgelokt door beleid, stelt de sociologie-promovendus van de Universiteit van Amsterdam.
Bröer, die deze maand promoveert, onderzocht in Nederland en Zwitserland hoe beleidsmakers vanaf de jaren vijftig van de vorige eeuw omgaan met geluidsbelasting van de burgerluchtvaart.
Vervolgens keek hij hoe mensen op dat beleid reageren. Uit het onderzoek komt naar voren dat mensen in Zwitserland dezelfde vliegtuiggeluiden anders ervaren dan mensen in Nederland, doordat het beleid verschilt.
Volgens de promovendus werken maatregelen die zijn bedoeld om geluidsoverlast van vliegtuigen tegen te gaan juist averechts. Het beleid attendeert mensen erop dat de overlast bestaat. Bovendien ontstaan er conflicten doordat beleidsmakers en de luchtvaartsector werken aan beheersing van het geluid maar tegelijkertijd grootschalige overlast accepteren.
Overigens ligt de schuld niet alleen bij de overheid, meent Bröer, maar wordt het beleid ook sterk bepaald door luchtvaartbedrijven, wetenschappers en soms door actiegroepen.
(c) Reismedia / ANP
Bröer, die deze maand promoveert, onderzocht in Nederland en Zwitserland hoe beleidsmakers vanaf de jaren vijftig van de vorige eeuw omgaan met geluidsbelasting van de burgerluchtvaart.
Vervolgens keek hij hoe mensen op dat beleid reageren. Uit het onderzoek komt naar voren dat mensen in Zwitserland dezelfde vliegtuiggeluiden anders ervaren dan mensen in Nederland, doordat het beleid verschilt.
Volgens de promovendus werken maatregelen die zijn bedoeld om geluidsoverlast van vliegtuigen tegen te gaan juist averechts. Het beleid attendeert mensen erop dat de overlast bestaat. Bovendien ontstaan er conflicten doordat beleidsmakers en de luchtvaartsector werken aan beheersing van het geluid maar tegelijkertijd grootschalige overlast accepteren.
Overigens ligt de schuld niet alleen bij de overheid, meent Bröer, maar wordt het beleid ook sterk bepaald door luchtvaartbedrijven, wetenschappers en soms door actiegroepen.
(c) Reismedia / ANP