PARIJS - De Franse luchtvaartmaatschappij Air France heeft het afgelopen jaar minstens vijf keer problemen gehad met de zogenoemde pitotbuizen van Airbus-vliegtuigen. Dat blijkt uit een intern onderzoek, waarop het Franse persbureau AFP de hand heeft weten te leggen. Air France-topman Pierre-Henri Gourgeon spreekt een verband tussen de crash en de pitotbuizen tegen.
Toch gaat, volgens de Air France-topman, het programma door van het vervangen van de sensoren in alle A330's. Bij het verongelukte toestel was dit nog niet gebeurd.
In minstens twee gevallen kregen de piloten een alarm te horen dat het toestel 'overtrekt'. Dit betekent dat het vliegtuig niet langer door opwaartse druk bij de vleugels in de lucht wordt gehouden. In beide gevallen wist de bemanning het toestel onder controle te krijgen, aldus het onderzoek.
"Het is erg stressvol. Een alarm klinkt en een scherm flitst en je kan ze niet uitzetten. Het kan zijn dat bemanningen verkeerde beslissingen nemen door zulke alarmen", zegt Guy Ferrer van de Franse pilotenvakbond.
Luchtvaartnieuws.nl heeft naar aanleiding van het vliegtuigongeluk een dossier opgesteld. Klik om naar dit dossier te gaan.
(c) Reismedia / ANP
Toch gaat, volgens de Air France-topman, het programma door van het vervangen van de sensoren in alle A330's. Bij het verongelukte toestel was dit nog niet gebeurd.
In minstens twee gevallen kregen de piloten een alarm te horen dat het toestel 'overtrekt'. Dit betekent dat het vliegtuig niet langer door opwaartse druk bij de vleugels in de lucht wordt gehouden. In beide gevallen wist de bemanning het toestel onder controle te krijgen, aldus het onderzoek.
"Het is erg stressvol. Een alarm klinkt en een scherm flitst en je kan ze niet uitzetten. Het kan zijn dat bemanningen verkeerde beslissingen nemen door zulke alarmen", zegt Guy Ferrer van de Franse pilotenvakbond.
Luchtvaartnieuws.nl heeft naar aanleiding van het vliegtuigongeluk een dossier opgesteld. Klik om naar dit dossier te gaan.
(c) Reismedia / ANP