MILAAN - CEO Bernardino Libonati is opgestapt bij Alitalia. De topman geeft als reden hiervoor de mislukte verkoop van het overheidsaandeel in de maatschappij op. Libonati kwam in februari bij Alitalia nadat aandeelhouders zijn voorganger Giancarlo Cimoli naar huis hadden gestuurd. Tot het aantreden van Libonati zat Alitalia zonder CEO.
Libonati accepteerde zijn functie als CEO met de mogelijke verkoop van de noodlijdende maatschappij in het vooruitzicht. Na het mislukken van de verkoop vond Libonati echter dat er “managementvaardigheden en goede kennis van de sector” nodig waren om de maatschappij alsnog uit het slop te trekken.
Het Italiaanse Ministerie van Economische Zaken, de grootste aandeelhouder van Alitalia, schuift waarschijnlijk Maurizio Prato naar voren om Libonati te vervangen. Prato is een voormalig CEO van het Italiaanse luchtvaartconcern Finmeccanica.
De Italiaanse overheid is nog steeds op zoek naar een private investeerder om minstens 39,9 procent van de aandelen van Alitalia te kopen, maar wil het liefst haar totale aandeel van 49,9 procent van de hand doen. Eerder moest de verkoop van Alitalia worden stopgezet nadat alle bieders zich hadden teruggetrokken. Als gevolg van de stakingen en de concurrentie van prijsvechters maakt Alitalia momenteel een verlies van tussen de één en twee miljoen euro per dag.
Libonati accepteerde zijn functie als CEO met de mogelijke verkoop van de noodlijdende maatschappij in het vooruitzicht. Na het mislukken van de verkoop vond Libonati echter dat er “managementvaardigheden en goede kennis van de sector” nodig waren om de maatschappij alsnog uit het slop te trekken.
Het Italiaanse Ministerie van Economische Zaken, de grootste aandeelhouder van Alitalia, schuift waarschijnlijk Maurizio Prato naar voren om Libonati te vervangen. Prato is een voormalig CEO van het Italiaanse luchtvaartconcern Finmeccanica.
De Italiaanse overheid is nog steeds op zoek naar een private investeerder om minstens 39,9 procent van de aandelen van Alitalia te kopen, maar wil het liefst haar totale aandeel van 49,9 procent van de hand doen. Eerder moest de verkoop van Alitalia worden stopgezet nadat alle bieders zich hadden teruggetrokken. Als gevolg van de stakingen en de concurrentie van prijsvechters maakt Alitalia momenteel een verlies van tussen de één en twee miljoen euro per dag.