SCHIPHOL - Vliegtuigen hebben in de toekomst een cabine die meer en meer is toegespitst op de algehele gemoedstoestand van de passagier. Dat zegt Bob Lange, hoofd van de afdeling Aircraft Interiors Marketing bij Airbus. Door aanpassing van de vaak felle verlichting, het kunstmatig regelen van de temperatuur en de toepassing van beter geluidsisolatie verwacht Airbus dat passagiers een stuk frisser uit het vliegtuig komen.
De nieuwe Airbus A350XWB (eXtra Wide Body) biedt haar passagiers al meer comfort door de extra brede romp. Of die breedte zich ook vertaalt in extra stoelruimte durft Lange niet te zeggen, aangezien de vraag naar een brede romp door luchtvaartmaatschappijen juist voortkwam uit de wens om meer stoelen in het vliegtuig te kunnen plaatsen.
Wat wel zeker is, is dat het uitzicht voor de passagiers verbeterd. “De gemiddelde passagier, zeker in Europa, wordt steeds langer. Het wordt dus ook steeds meer een opgave om normaal uit het raam te kunnen kijken zonder naar voren te leunen”, aldus Lange. Daarom worden bij de A350 en de A380 de ramen zodanig geplaatst dat zowel lange als minder lange passagiers een goed zicht hebben vanuit een ontspannen positie.
Ambient lighting en een lekker temperatuurtje
Een andere manier om passagiers zich beter te laten ontspannen is de beïnvloeding van de verlichting. Op veel huidige toestellen wordt al zogenaamde ‘ambient lighting’ aangeboden. Daardoor kan de verlichting in allerlei tinten worden ingesteld om het bioritme van de passagier niet teveel te verstoren. Zo kan bijvoorbeeld de gloed van de ondergaande zon worden benaderd, of een geruststellende diepblauwe gloed als mensen willen gaan slapen.
Een andere optie die Airbus levert op de A350 is de mogelijkheid om het toestel te verdelen in zestien temperatuurzones. Daardoor kan de cabinebemanning per sectie instellen hoe hoog of laag de temperatuur moet zijn. “Je kunt je voorstellen dat in Business Class, waar veel mensen liggen te slapen in hun bedstoelen, de temperatuur lager is dan in Economy. Dat komt doordat in Economy veel meer mensen zitten, waardoor hun lichaamstemperatuur de cabinetemperatuur beïnvloedt. Om de passagiers in Business Class geen rillerige nacht te bezorgen is het wenselijk dat daar de lucht iets warmer is.”
Schone lucht
Ook de lucht die aan boord wordt ingeademd is van invloed op de passagier. “Het is belangrijk dat passagiers schone lucht inademen, die vrij is van kerosineluchtjes en ozon. Daarvoor hebben de nieuwste Airbussen extra luchtinlaten. Die wordt vervolgens gefilterd het vliegtuig ingestuurd. Tijdens het filteren worden ook bijna alle bacillen uit de lucht gehaald.”
Het luchtsysteem zorgt ervoor dat in een toestel als de A380 binnen drie minuten de hele cabine is voorzien van nieuwe, schone lucht. “Zonder dat passagiers daarbij last hebben van tocht,” aldus Lange.
Stilte a.u.b.
Een veelgehoorde wens aan het adres van Airbus was de vraag of een cabine niet stiller kon. “Dat kon”, zo zegt Lange. “De A340-600 en straks de A380 zijn de stilste toestellen in hun segment. Uit de testvluchten met de A380 kwam naar voren dat passagiers het opvallend vonden hoe gemakkelijk ze konden praten met hun medepassagiers, zonder daarbij hun stem te hoeven verheffen.
Lange verwacht overigens niet dat de gecreëerde stilte wordt verstoord door luidruchtige bellers, als eenmaal het aan boord wordt mogelijk gemaakt.
Bekijk de foto's.
Door Klaas-Jan van Woerkom
De nieuwe Airbus A350XWB (eXtra Wide Body) biedt haar passagiers al meer comfort door de extra brede romp. Of die breedte zich ook vertaalt in extra stoelruimte durft Lange niet te zeggen, aangezien de vraag naar een brede romp door luchtvaartmaatschappijen juist voortkwam uit de wens om meer stoelen in het vliegtuig te kunnen plaatsen.
Wat wel zeker is, is dat het uitzicht voor de passagiers verbeterd. “De gemiddelde passagier, zeker in Europa, wordt steeds langer. Het wordt dus ook steeds meer een opgave om normaal uit het raam te kunnen kijken zonder naar voren te leunen”, aldus Lange. Daarom worden bij de A350 en de A380 de ramen zodanig geplaatst dat zowel lange als minder lange passagiers een goed zicht hebben vanuit een ontspannen positie.
Ambient lighting en een lekker temperatuurtje
Een andere manier om passagiers zich beter te laten ontspannen is de beïnvloeding van de verlichting. Op veel huidige toestellen wordt al zogenaamde ‘ambient lighting’ aangeboden. Daardoor kan de verlichting in allerlei tinten worden ingesteld om het bioritme van de passagier niet teveel te verstoren. Zo kan bijvoorbeeld de gloed van de ondergaande zon worden benaderd, of een geruststellende diepblauwe gloed als mensen willen gaan slapen.
Een andere optie die Airbus levert op de A350 is de mogelijkheid om het toestel te verdelen in zestien temperatuurzones. Daardoor kan de cabinebemanning per sectie instellen hoe hoog of laag de temperatuur moet zijn. “Je kunt je voorstellen dat in Business Class, waar veel mensen liggen te slapen in hun bedstoelen, de temperatuur lager is dan in Economy. Dat komt doordat in Economy veel meer mensen zitten, waardoor hun lichaamstemperatuur de cabinetemperatuur beïnvloedt. Om de passagiers in Business Class geen rillerige nacht te bezorgen is het wenselijk dat daar de lucht iets warmer is.”
Schone lucht
Ook de lucht die aan boord wordt ingeademd is van invloed op de passagier. “Het is belangrijk dat passagiers schone lucht inademen, die vrij is van kerosineluchtjes en ozon. Daarvoor hebben de nieuwste Airbussen extra luchtinlaten. Die wordt vervolgens gefilterd het vliegtuig ingestuurd. Tijdens het filteren worden ook bijna alle bacillen uit de lucht gehaald.”
Het luchtsysteem zorgt ervoor dat in een toestel als de A380 binnen drie minuten de hele cabine is voorzien van nieuwe, schone lucht. “Zonder dat passagiers daarbij last hebben van tocht,” aldus Lange.
Stilte a.u.b.
Een veelgehoorde wens aan het adres van Airbus was de vraag of een cabine niet stiller kon. “Dat kon”, zo zegt Lange. “De A340-600 en straks de A380 zijn de stilste toestellen in hun segment. Uit de testvluchten met de A380 kwam naar voren dat passagiers het opvallend vonden hoe gemakkelijk ze konden praten met hun medepassagiers, zonder daarbij hun stem te hoeven verheffen.
Lange verwacht overigens niet dat de gecreëerde stilte wordt verstoord door luidruchtige bellers, als eenmaal het aan boord wordt mogelijk gemaakt.
Bekijk de foto's.
Door Klaas-Jan van Woerkom