ZAVENTEM - Op Brussels Airport geldt met ingang van maart 2009 in het weekend een verbod op vertrekkende nachtvluchten. Dat heeft de Belgische regering eind vorige week op de valreep besloten. De maatregel moet zorgen voor minder overlast voor omwonenden van de luchthaven. Ook het bestaande spreidingsplan dat op Zaventem van toepassing is wordt opgeheven.
De maatregel houdt in dat vliegtuigen in nachten van vrijdag op zaterdag tussen 1.00 en 6.00 uur niet mogen vertrekken. Tijdens nachten van zaterdag op zondag en zondag op maandag geldt het startverbod tussen 0.00 en 6.00 uur. Ook wordt strenger gekeken naar de geluidsproductie per vliegtuig.
Vanaf medio 2009 worden oudere versies van de Boeing 747 geweerd en 's nachts zal de MD-11 niet meer welkom zijn.
Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe wil bovendien het maximum toegestane aantal jaarlijkse nachtvluchten in 2009 terugbrengen van 25.000 naar 16.000. Het aantal nachtvluchten op Brussels Airport is al sterk afgenomen door het vertrek van DHL eerder dit jaar naar de luchthaven Leipig/Halle.
Het spreidingsplan, waarbij het vliegverkeer van en naar Brussels Airport no nog zoveel mogelijk wordt verdeeld over alle richtingen, zal sneuvelen. In plaats daarvan zal de prioriteit liggen bij de veiligheid, en dus de windrichting. Omdat vliegtuigen tegen de wind opstijgen betekent dit dat vooral de in westelijke richting gelegen baan 25R (richting Diegem) gebruikt zal worden.
De maatregel houdt in dat vliegtuigen in nachten van vrijdag op zaterdag tussen 1.00 en 6.00 uur niet mogen vertrekken. Tijdens nachten van zaterdag op zondag en zondag op maandag geldt het startverbod tussen 0.00 en 6.00 uur. Ook wordt strenger gekeken naar de geluidsproductie per vliegtuig.
Vanaf medio 2009 worden oudere versies van de Boeing 747 geweerd en 's nachts zal de MD-11 niet meer welkom zijn.
Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe wil bovendien het maximum toegestane aantal jaarlijkse nachtvluchten in 2009 terugbrengen van 25.000 naar 16.000. Het aantal nachtvluchten op Brussels Airport is al sterk afgenomen door het vertrek van DHL eerder dit jaar naar de luchthaven Leipig/Halle.
Het spreidingsplan, waarbij het vliegverkeer van en naar Brussels Airport no nog zoveel mogelijk wordt verdeeld over alle richtingen, zal sneuvelen. In plaats daarvan zal de prioriteit liggen bij de veiligheid, en dus de windrichting. Omdat vliegtuigen tegen de wind opstijgen betekent dit dat vooral de in westelijke richting gelegen baan 25R (richting Diegem) gebruikt zal worden.