ATHENE - Aegean Airlines heeft haar zinnen gezet op een forse uitbreiding van het aantal routes in Griekenland. De luchtvaartmaatschappij doet mee aan een veiling van 28 gesubsidieerde routes binnen het Zuidoost-Europese land. Dat zei directeur Dimitris Gerogiannis van Aegean dinsdag (26 mei) in Athene, waar Aegean en Star Alliance bekend maakten dat de Griekse maatschappij tot de alliantie wordt toegelaten.
In de huidige situatie telt het binnenlandse netwerk van Aegean 23 routes. De 28 routes waarop wordt ingezet zijn door de overheid gesubsidieerde lijndiensten naar kleine bestemmingen. Die vielen altijd onder de verantwoordelijkheid van staatsmaatschappij Olympic. Nu de Griekse overheid Olympic Airlines heeft geprivatiseerd, worden de routes vrijgegeven.
Een deel van de gesubsidieerde vluchten voert naar kleine Griekse eilanden met korte start- en landingsbanen. Als Aegean deze routes krijgt toegewezen, zal het bedrijf turbopropvliegtuigen aan de vloot moeten toevoegen. Op dit moment vliegt de maatschappij alleen met straalvliegtuigen van de types Airbus A320, A321, Boeing 737 en Avro RJ100.
De viermotorige RJ100’s kunnen volgens Gerogiannis voor de meeste kleine bestemmingen worden gebruikt. Voor enkele routes zijn propellervliegtuigen echter noodzakelijk, aldus de directeur.
Aegean is van plan om nog ‘enkele jaren’ met de zes RJ100’s in de vloot te blijven vliegen. De nog relatief jonge toestellen worden daarna waarschijnlijk vervangen door Airbus A319’s en turbopropvliegtuigen.
Amsterdam
Het internationale routenetwerk van Aegean is sinds 2008 uitgebreid met zeven Europese bestemmingen, waaronder Brussel. Op het verlanglijstje van Aegean staan verder onder andere nog Wenen, Madrid en Praag. Lijndienstenvluchten naar Amsterdam komen er voorlopig niet, zo laat bestuursvoorzitter Theodoros Vassilakis aan Luchtvaartnieuws weten. “De seizoensmarkt naar Nederland is erg goed, maar de kansen op een rendabele lijndienstvlucht zijn te klein. Het voordeel van Brussel is dat we samenwerken met Brussels Airlines, en dat het om de hoofdstad van Europa gaat.”
Volgens Vassilakis duurt het zeker één tot twee jaar voordat op de route tussen Athene en Brussel winst wordt gemaakt. Aegean begon de lijndienst twee maanden geleden.
Van onze verslaggever
In de huidige situatie telt het binnenlandse netwerk van Aegean 23 routes. De 28 routes waarop wordt ingezet zijn door de overheid gesubsidieerde lijndiensten naar kleine bestemmingen. Die vielen altijd onder de verantwoordelijkheid van staatsmaatschappij Olympic. Nu de Griekse overheid Olympic Airlines heeft geprivatiseerd, worden de routes vrijgegeven.
Een deel van de gesubsidieerde vluchten voert naar kleine Griekse eilanden met korte start- en landingsbanen. Als Aegean deze routes krijgt toegewezen, zal het bedrijf turbopropvliegtuigen aan de vloot moeten toevoegen. Op dit moment vliegt de maatschappij alleen met straalvliegtuigen van de types Airbus A320, A321, Boeing 737 en Avro RJ100.
De viermotorige RJ100’s kunnen volgens Gerogiannis voor de meeste kleine bestemmingen worden gebruikt. Voor enkele routes zijn propellervliegtuigen echter noodzakelijk, aldus de directeur.
Aegean is van plan om nog ‘enkele jaren’ met de zes RJ100’s in de vloot te blijven vliegen. De nog relatief jonge toestellen worden daarna waarschijnlijk vervangen door Airbus A319’s en turbopropvliegtuigen.
Amsterdam
Het internationale routenetwerk van Aegean is sinds 2008 uitgebreid met zeven Europese bestemmingen, waaronder Brussel. Op het verlanglijstje van Aegean staan verder onder andere nog Wenen, Madrid en Praag. Lijndienstenvluchten naar Amsterdam komen er voorlopig niet, zo laat bestuursvoorzitter Theodoros Vassilakis aan Luchtvaartnieuws weten. “De seizoensmarkt naar Nederland is erg goed, maar de kansen op een rendabele lijndienstvlucht zijn te klein. Het voordeel van Brussel is dat we samenwerken met Brussels Airlines, en dat het om de hoofdstad van Europa gaat.”
Volgens Vassilakis duurt het zeker één tot twee jaar voordat op de route tussen Athene en Brussel winst wordt gemaakt. Aegean begon de lijndienst twee maanden geleden.
Van onze verslaggever