DRIEBERGEN - Schiphol is de enige grote Europese luchthaven waar nog niet op regelmatige basis Boeing 787 Dreamliners landen. Dat blijkt uit een actueel overzicht van wereldwijde 787-routes. Luchthavens als Londen Heathrow, Parijs Charles de Gaulle, Frankfurt en ook kleinere vliegvelden als Warschau, Kopenhagen, Stockholm, Oslo, Helsinki, München en Zürich ontvangen dagelijks Dreamliners.
Boeing prees de hypermoderne 787 steeds aan als het vliegtuig waarmee nieuwe intercontinentale stedenparen tot stand zullen komen. Dat is in de praktijk ook al gebleken, met routes als Tokio-Boston (JAL) en Londen-Austin (BA). Maar twee jaar na de ingebruikname van het type laten 787-gebruikers Schiphol - voorlopig tenminste - links liggen.
United
Nog maar een jaar geleden leek Amsterdam nog wel de eerste internationale 787-bestemming van United Airlines te worden. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij was van plan om de nieuwe aanwinst te introduceren op de route Houston-Amsterdam. Maar van uitstel - onder meer door de problemen met de lithium-ion accu’s - kwam uiteindelijk afstel.
Wel landde er op 25 oktober 2012 wel al een keer een Boeing 787 van United op Schiphol. Dit betrof geen reguliere lijndienstvlucht maar een proefvlucht ter voorbereiding op de daadwerkelijke ingebruikname. De enige andere intercontinentale luchtvaartmaatschappij die al op Schiphol vliegt en al 787’s in de vloot heeft is China Southern Airlines, maar die maatschappij blijft haar vluchten naar Schiphol vooralsnog met Airbus A330’s uitvoeren.
Foto: United Airlines.
Brussel
Europese maatschappijen die met de 787 vliegen zijn onder meer British Airways, Norwegian en LOT Polish Airlines. Ter voorbereiding op hun intercontinentale vluchten werden de 787’s eerst ingezet op reguliere lijndienstvluchten binnen Europa, maar geen enkele keer was Schiphol als bestemming geselecteerd. Brussels Airport ontving wel al meerdere 787-vluchten van LOT, terwijl ook Ethiopian Airlines al eens bij uitzondering een Dreamliner inzette op een lijndienst naar de Belgische luchthaven.
Het ziet er naar uit dat pas op zijn vroegst in mei 2014 de eerste 787-lijndienstvluchten vanaf Schiphol zullen plaatsvinden. ArkeFly neemt dan haar eerste van drie 787-8 Dreamliners in ontvangst. Ongetwijfeld zullen daarna andere maatschappijen volgen. Zeker wanneer KLM in 2016 haar eerste 787-9 in dienst stelt zal de Dreamliner een vertrouwde verschijning worden op Schiphol.
Van onze redactie