De F-16 is uitgezwaaid

Marc Litjens
30 september 2024

De F-16 is uitgezwaaid , en daar mag wel wat aan opgedragen worden. Het was begin jaren negentig toen ik mijn Groot Militair Brevet haalde en een korte tijd het voorrecht had om op de F-16, de ‘Grijze Driewieler’, te vliegen.

extra add 1ste alinea: 
1

Hoe de F-16 vloog? Stel je een Formule 1-auto voor, maar dan in de lucht, en vermenigvuldig dat gevoel met tien. Het moment van de take-off is onvergetelijk. Je selecteert full afterburner (full AB) met de gashendel en denkt in eerste instantie nog: "Nou, is dit alles?" Maar dan, amper 0,5 seconden later, word je compleet overrompeld.

De acceleratie voelt niet als een simpele versnelling, het is alsof je versnelling op versnelling voelt. Je merkt hoe de straalmotor zijn werk doet. De vijf brandstofringen in de uitlaat gaan één voor één open en geven nog meer brandstof aan de motor. Deze vijf klappen voel je ook in je rug. Binnen vijftien seconden heb je al 160 knopen (290 km/u) bereikt en laat je het asfalt achter je met nog geen 600 meter baanlengte. En als je de AB ingeschakeld houdt, schiet je na nog eens vijftien seconden door de 1.000 km/u. Voor je het weet, breek je de geluidsbarrière en dat is nog geen minuut nadat je de remmen hebt losgelaten.

Wat me vooral opviel, was het gevoel dat je meer ‘op’ het vliegtuig zit dan ‘erin’. Alhoewel: zitten? Eigenlijk lig je meer in de stoel die 30 graden naar achteren is gekanteld, wat het comfort bij hoge g-krachten aanzienlijk verbeterde.

Het zicht was ronduit spectaculair. Als je over je schouder kijkt, kan je gewoon je eigen staart zien, iets wat ik nooit eerder in de burgerluchtvaart heb ervaren. Behalve op die Cessna 172 dan. De g-krachten waren beperkt tot 9,5, een grens die door het fly-by-wire systeem werd bewaakt om te voorkomen dat de structuur van de F-16 te zwaar werd belast. Maar de G-krachten waren lichamelijk zeer zwaar en konden wel tientallen seconden lang aanhouden. Langer dan een bochtje in een F-1 auto.

Kortom, waar een Formule 1-auto denk ik, al een adembenemende ervaring is, is een F-16 de ultieme overtreffende trap. Zo voelde het voor mij om met deze kist te mogen vliegen.

Extra advertentie tonen: 
1


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Marc Litjens
30 sep 2024 - 11:00
Column Daan Lenderink
21 sep 2024 - 10:09
Column Jan Cocheret
14 sep 2024 - 08:59
Marc Litjens
5 sep 2024 - 10:22
Column Daan Lenderink
23 aug 2024 - 08:00
Column Jan Cocheret
21 aug 2024 - 08:00
Column Walter Schut
16 aug 2024 - 11:00
Marc Litjens
24 jul 2024 - 15:45
Column Jan Cocheret
2 jul 2024 - 15:05
Column Daan Lenderink
12 jun 2024 - 19:34
Marc Litjens
6 jun 2024 - 11:14
Column Jan Cocheret
3 jun 2024 - 16:24
Marc Litjens
27 mei 2024 - 17:48
15 apr 2024 - 15:51
Walter Schut
15 apr 2024 - 15:37
Daan Lenderink
4 apr 2024 - 21:07
Daan Lenderink
27 feb 2024 - 17:44
22 feb 2024 - 13:12
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen