Kijk 'm zitten, achter z'n schermpje. Compleet in uniform. Zelfs met een stoere pilotensnor. Een deerniswekkende figuur. Hij is de eerste van de laasten. Een man die ons allemaal een beetje angst zou moeten inboezemen. Want amper honderd jaar na de uitvinding van het vliegtuig is de piloot er alweer handig uitgewipt. Zit achter een PC aan de andere kant van de wereld, z'n UAV wat te monitorren.
Weggesaneerd door superieure printplaten, die sneller reageren, slimmere beslissingen nemen en minder fouten maken dan wij. Die hooguit wat koeling en minivolts nodig hebben om een beetje te functioneren, maar geen precies voorgeschreven hoeveelheden zuurstof, voedsel en water. Die niet moe worden, en altijd zin hebben.
Die niet duizelig worden van tien seconden doorgezette 7G . Die niet om de drie uur hoeven te plassen en om de twaalf uur poepen.
Dozen in plaats van piloten. Waardoor meer kostbare ruimte over blijft voor payload en brandstof. Bij de luchtmacht gaat het hard. Maar de airlines gaan ongetwijfeld volgen.
Voor hen heb ik nog een leuke tussenstap bedacht: laat de copiloot vallen. Door verregaande automatisering is één man of vrouw meer dan voldoende in de cockpit. Die co kan gerust verdwijnen.
Een groot voordeel, want als ik Discovery Channel goed begrijp, werken twee-mensen-op-de-bok elkaar in noodsituaties alleen maar tegen.
Voorlopig hoeft alleen de purser maar een weekje op cursus, om het toestel aan de grond te leren zetten als de piloot een attack krijgt. En die purser kan dan voor de rest gewoon koffie schenken en opstandige passagiers tot bedaren brengen. Is nog een spannender job ook.
Goof Bakker
Deze column verscheen eerder in het luchtvaartmagazine Piloot & Vliegtuig.