Harry Haas: Machteloos

11 oktober 2010

De European Aviation Safety Agency (EASA), zeg maar onze Rijksluchtvaartdienst “on steriods”, laat haar tanden zien en het ware gezicht. Kleine luchtvaart in Europa moet uitgeroeid worden; moet geslacht worden op het offerblok van de hiervoor misbruikte term “luchtvaartveiligheid”. Het ergste van dit alles is dat we als vliegende burger schijnbaar machteloos zijn om invloed uit te oefenen.

Nu zijn alle Europeanen met een Amerikaans brevetje aan de beurt omdat de EASA deze “cowboys van de lucht” niet wenst. Ze moeten, via dure procedures en examens, hun brevet maar omzetten naar EU-brevetten. Hiermee wordt ook een sneer uitgedeeld naar de best functionerende luchtvaartautoriteiten ter wereld; de Amerikaanse FAA.

De Federal Aviation Administration is na vele decennia ervaring een expert in het omgaan met luchtvaart. Hun regelgeving is uitgekiend en praktisch van aard. Hun instelling ademt dienstbaarheid aan de luchtvaart. De FAA wil het vliegen faciliteren; men mag vliegen zonder onderscheid en aanzien des gebrevetteerde.

Onze jonge EASA heeft niets willen leren van de ervaren FAA. Als trots Europa moeten we het wiel zelf uitvinden. De EASA-doelstelling is simpel: Europa moet het veiligste luchtruim ter wereld hebben, en als ik dus, gebaseerd op de EASA-prestaties van de afgelopen jaren, de zaak in ogenschouw neem, geloof ik waarachtig dat dit zal gaan lukken; zonder kleine luchtvaart! Grote luchtvaart denkt nu misschien, “prima, meer luchtruim voor ons”, maar vergeet daarbij de maatschappelijke bijdrage van kleine luchtvaart. De kleine luchtvaart staat aan de basis van heel veel luchtvaartenthousiasme!

Ik kreeg een bericht van de AOPA onder ogen waar het verlangen van de EASA ten aanzien van de Europese burgers met een FAA-brevet werd kenbaar gemaakt. Een gevoel van burgerlijke machteloosheid maakte zich van mij meester. Hoe kunnen wij als vliegende burger enige invloed uitoefenen op dit bestuurlijke apparaat. Is de EASA nu een voorbeeld van de zegeningen van de Europese eenwording? Dit kan en mag toch niet de bedoeling zijn?

Ik weet gelukkig waar we moeten zijn om als vliegende burger weer in onze kracht te komen. De kracht en de macht behoort immers de burger toe en de burger geeft de overheid het mandaad. De EASA moet dus dienstbaar zijn aan de samenleving en niet andersom. Onze kracht moeten wij uit het Europees parlement halen, de plaats waar onze gekozen volksvertegenwoordiging zetelt. Hier moeten wij als luchtvaartsector van ons laten horen en daar is het helemaal misgegaan! Organisaties die wel goed met het parlement omgaan, zoals de zware industrie of het bankwezen, houden de zaak immers aardig in de hand.

De luchtvaartsector zucht onder de meest krankzinnige Europese besluiten: De belachelijke compensatie bij vluchtvertraging! Er is geen sector in Europa waar vertraging, meestal door factoren van buitenaf zoals luchtruimsluiting door aswolken of stakingen van verkeersleiders, financieel moeten worden gecompenseerd. Waarom moet de luchtvaart meedoen aan het Emission Trading System en zware industrie, een CO2-uitstoter pur sang, niet? Ik ga het nu maar eens hardop zeggen: De luchtvaartsector lijkt te falen in haar belangenbehartiging…

De sector moet uit het hoekje komen waar het onder valse voorwendselen is terecht gekomen. Je hoort toch ook niemand roepen dat het neerleggen van treinrails hele landschappen in tweeën deelt? Je hoort toch niemand klagen als een tram in de Amsterdamse binnenstad zich kermend door een bocht wringt? De zegeningen van de luchtvaart moeten weer op de voorgrond komen; zegeningen op economische, maatschappelijke, sociaal en technisch gebied. Door de zegeningen weer onder de aandacht te brengen, op plaatsen die er toe doen, moet een beter “luchtvaartklimaat” bewerkstelligd worden. AEA, AOPA, BARIN, IATA, EAS, ATAG, ATA, EBAA, EAC, ELFAA enz, enz; (organisaties zijn er genoeg) sla de handen ineen en blijf niet hardnekkig je eigen tentje verdedigen! Het probleem is het imago van luchtvaart en dit overstijgt alle belangen! Mobiliseer en enthousiasmeer; maak een einde aan onze luchtvaart machteloosheid. Graag stel ik hiervoor mijn Luchtpoort.nl beschikbaar.

Harry Haas

Voorzitter EFHA


Belangrijk nieuws: Nieuwe websites

U maakt waarschijnlijk veel gebruik van deze website; dat is geweldig!  De websites Luchtvaartnieuws en Zakenreisnieuws worden in de loop van 2024 vernieuwd. Wij zijn erop gebrand meer nieuws te bieden en daarnaast uw gebruikerservaring met deze nieuwe websites te maximaliseren!

Wij zijn een fundraising gestart en vragen u om een kleine gunst om ons te helpen de best denkbare websites te bouwen. Doneer bijvoorbeeld eenmalig €15 als begunstiger. En/of neem een voordelig abonnement.

 

Reageren op artikelen? Graag! Er gelden spelregels. We moedigen toevoeging van uw reactie op onze content aan, maar kijken streng naar taalgebruik.

Marc Litjens
23 okt 2024 - 09:09
Column Daan Lenderink
18 okt 2024 - 12:09
Column Jan Cocheret
16 okt 2024 - 14:56
Column Walter Schut
16 okt 2024 - 14:54
Marc Litjens
30 sep 2024 - 11:00
Column Daan Lenderink
21 sep 2024 - 10:09
Column Jan Cocheret
14 sep 2024 - 08:59
Marc Litjens
5 sep 2024 - 10:22
Column Daan Lenderink
23 aug 2024 - 08:00
Column Jan Cocheret
21 aug 2024 - 08:00
Column Walter Schut
16 aug 2024 - 11:00
Marc Litjens
24 jul 2024 - 15:45
Column Jan Cocheret
2 jul 2024 - 15:05
Column Daan Lenderink
12 jun 2024 - 19:34
Marc Litjens
6 jun 2024 - 11:14
Column Jan Cocheret
3 jun 2024 - 16:24
Marc Litjens
27 mei 2024 - 17:48
15 apr 2024 - 15:51
Walter Schut
15 apr 2024 - 15:37
Daan Lenderink
4 apr 2024 - 21:07
Copyright Reismedia BV 2024 - Cookieinstellingen